dc.contributor.advisor | Seljelid, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Brandt, Liv Mari | |
dc.date.accessioned | 2009-07-07T09:01:55Z | |
dc.date.available | 2009-07-07T09:01:55Z | |
dc.date.issued | 2009-05-15 | |
dc.description.abstract | Oppgaven handler om læringsprosesser og læringsutbytte av undervisningsopplegg i et simulert akuttmiljø. Oppøvelse av handlingskompetanse til funksjonsdyktighet er hovedfokus innen spesialsykepleie. Dette utviklingsarbeidet har blitt mulig da Videreutdanningene i Anestesi-, Barne-, Intensiv-, Kreft-, og Operasjonssykepleie høsten 2006 kjøpte avanserte pasientsimulatorer; SiM Baby og SiM Man dukker utstyrt med eget softwareprogram.
Mine funn gir grunnlag for ulike vinklinger og jeg har belyst i analysen av datamaterialet følgende hovedfunn:
Viktigheten av å kunne tørre prøve ut på SiM Baby. Muligheten til å utveksle subjektiv opplevelse, utrykke sin indre angst knyttet til forandring i yrkesrollen. Modning i forhold til det å inneha stadig større ansvar i en sosial praksis. Muligheter til å modnes i å bli kjent med egne reaksjoner i akuttsituasjonen i et praksisfellesskap med forskjellige personer og profesjoner.
I helsevesenet etterspørres stadig mulighet til å gjøre simuleringsøvelser av akutte eller kritiske situasjoner med flere yrkesgrupper.
Undervisningsopplegg med simulatorøvelse tilstrebes nå blir en større del av det pedagogiske tilbudet i videreutdanningen. Kan studenten i større grad utforme sine læringsmål? Kan refleksjoner fra den obligatoriske læringsloggen knyttet til praksis bidra til å skissere scenario som utgangspunkt for en gruppes simuleringsøvelse?
Informantene var motiverte og opplevde nytteverdi og en trygg ramme for læring i simuleringsøvelsene. De hadde erfart en personlig og verdifull faglig etisk ramme. | en |
dc.format.extent | 531941 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1966 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1724 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2009 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | PED-6308 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | Voksenpedagogikk | en |
dc.subject | simulert akuttmiljø | en |
dc.title | Simulert akuttmiljø - simuleringsøvelse :
en studie om læringsutbytte hos studenter i videreutdanning i barnesykepleie | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |