Fra styring til selvstyring : voksenpedagogisk opplegg i ferdighetstreningen : hvorfor og hvordan innføre et pedagogisk opplegg basert på selvstyring i ferdighetstreningen for radiografstudenter
Author
Kristensen, ViggoAbstract
Selvstyring er blitt et begrep innen voksenpedagogikk. I grunnskolen og den videregående skole har "Ansvar for egen læring" blitt et slagord. Den aktive, selvstendige og medbestemmende elev skal settes i fokus. I høgere utdanning kom "Kvalitetsreformen" i 2001. Den følger opp reformene "Reform 94" og "Reform 97". også Kvalitetsreformen setter den aktive, selvstendige og medbestemmende student i fokus. Reformen etterspør et pedagogisk opplegg som er basert på selvstyring. Selvstyring er et pedagogisk opplegg som setter fokus på egenaktivitet. Studentene skal bidra til egen læring gjennom et pedagogisk opplegg som ivaretar både det faglige, det sosiale og det menneskelige. Professor i pedagogikk, Malcolm Knowles, er en av de som har utarbeidet et pedagogisk opplegg basert på selvstyring. Opplegget består av seks punkter: etablere miljø, diagnostisere læringsbehov, utarbeide læringsmål, fastslå menneskelige og materielle ressurser tilgjengelig for læringsprosjektet,utvelgelse og implementering av passende læringstrategi og evaluering av læringsutbytte. I ferdighetstreningen har vi idag mesterlære som pedagogisk opplegg. Vi ønsker å innføre et pedagogisk opplegg som er mer i tråd med det som etterspørres i Kvalitetsreformen. Vi ønsker å innføre selvstyring i ferdighetstreningen.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2009 The Author(s)
The following license file are associated with this item: