Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19866Dato
2020-05-27Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den andre av lærere som har akademisk bakgrunn med studier på lærerhøgskole eller universitet.
Forskningsdesignet er kvantitativt og vi har benyttet oss av et eksisterende spørreskjema, LBDQ - Leadership Behavior Description Questionnaire, for å kartlegge læreres lederforventninger. Spørreskjemaet har 50 spørsmål som tar for seg 12 dimensjoner av lederatferd. Respondentene er 128 lærere ansatt ved videregående skoler på Senja og i Narvik.
Vi har formulert 6 hypoteser som ligger til grunn for analysen.
Våre funn underbygger flere av våre hypoteser, men ikke alle.
Vi har funnet at det har betydning hva slags bakgrunn lærerne har. Lærere med yrkesfaglig bakgrunn ligger nærmere landsgjennomsnittet, mens de med lærerbakgrunn har forventninger som skiller seg mer ut.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: