Viser treff 1305-1312 av 1312

    • Yngre barns deltakelse i egen barnevernssak. «Æ kan jo også få være med å bestemme litt!» 

      Wolden, Anette Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Jeg har gjennomført 11 kvalitative forskningsintervju med seks barn i alderen 7-11 år. Tema har vært barnas deltakelse i egen barnevernssak. I intervjuene har jeg brukt elementer fra den dialogiske barnesamtalen ( DCM). Intervjuene er analysert og tolket ut fra ulike teoretiske perspektiver på deltakelse. Barna omtaler sin kontaktperson og sin deltakelse i møter i positive ordelag. Dette til tross ...
    • Yngre og eldre brukere av hjemmetjenesten - ulike behov eller forskjellsbehandling. Flerfaglig praksis i et interaksjonsteoretisk perspektiv 

      Hamran, Torunn; Moe, Siri (Research report; Forskningsrapport, 2012)
      Bakgrunn for dette prosjektet er den store veksten i yngre brukere av kommunale pleie- og omsorgstjenester og at eldre brukere, selv om de er flest, får en stadig mindre andel av ressursene. Ulikheter i tjenestetilbudet til yngre og eldre brukere er allerede godt kartlagt. Et sentralt spørsmål i denne undersøkelsen er synet på hva som er nødvendig og hva som er verdig omsorg, og om det er grunnlag ...
    • "You are not yourself anymore" : The place of the ethical demand in a practical home care context 

      Jakobsen, Lena; Lind, Ranveig (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-29)
      The study's rationale: The Scandinavian nursing tradition is based on caring science as the ontological backdrop. This means that meeting the patient with openness and respect is essential in care. The experiences of an elderly woman receiving home nursing provide insight into a world many healthcare workers need to understand; meaning what is important in the encounter with the fragile old patient ...
    • Yrkesmotivasjon og arbeidsglede i helsereformenes tid 

      Breivik, Elisabet; Obstfelder, Aud (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      Helsesektoren er preget av organisatoriske endringer og knappe ressurser. Dette kan medvirke til redusert yrkesmotivasjon og arbeidsglede blant sykepleiere. Artikkelen bygger på en kvalitativ studie utført som del av et mastergradstudium i helsefag. Hensikten var å undersøke forhold som førte til trivsel, arbeidsglede og motivasjon i arbeidet. Fem sykepleiere som har vært ansatt på samme sykehusavdeling ...
    • Yrkesmotivasjon og arbeidsglede i helsereformenes tid 

      Breivik, Elisabet (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      SAMMENDRAG Tema for studien er ” Yrkesmotivasjon og arbeidsglede i helsereformenes tid” Dagens helsevesen er preget av reformer og raske omstillinger som er inspirert av liberalistisk ideologi og markedsøkonomisk tenkning. Konsekvensene er nye organisasjons- og ledelsesformer med fokus på målstyring og effektivitet, samt endringer i lovgiving for å sikre kvalitet på tjenestene og rettigheter ...
    • Zigøinerplagen 

      Gjesvik, Kalle (Chronicle; Kronikk, 2013)
    • «Æ føle vi e‘ reserveleger» Asymptomatisk bakterieuri i sykehjem En kvalitativ studie om sykepleieres erfaringer med å observere og vurdere pasienter i sykehjem, for å forebygge feilbruk av antibiotika ved asymptomatisk bakterieuri. 

      Kristoffersen, Ann-Iren Kildahl (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-04)
      Asymptomatisk bakterieuri (ABU) hos eldre i sykehjem er vanlig, og skal ikke behandles med antibiotika. Utfordringer med å skille ABU fra UVI kan lede til uhensiktsmessig bruk av antibiotika. Kriteriene for diagnostikk av UVI er ikke entydige og fordrer gode kliniske observasjoner og målrettet prøvetaking. Det er legens ansvar å diagnostisere eventuell UVI og forordne antibiotika, men sykepleier er ...
    • "Æ har nokka å fortell" : å arbeide med studentenes egne yrkesfortellinger 

      Knudsen, Liv-Berit (Book; Bok, 2001-06)
      Denne rapporten handler om hvordan studenter og yrkesutøvere kan arbeide med sykepleiefaget ved å bruke egne "yrkesfortellinger". Rapporten belyser hvordan arbeidsformen er brukt ved Høgskolen i Tromsø, Avdeling for helsefag, Videreutdanningen i eldreomsorg, og mine erfaringer og refleksjoner relatert til dette. Arbeidsformen kan også ha relevans for andre yrkesfaglige utdanninger. I rapporten ...