Viser treff 1229-1248 av 1312

    • Ulik bruk av omsorgstjenester ved likt behov? 

      Skaalvik, Mari Wolff; Moholt, Jill-Marit (Chronicle; Kronikk, 2016-04-10)
    • Under the Same Sky: Connecting Students and Cultures through Circumpolar Nursing Education 

      Norbye, Bente; Butler, Lorna; Exner-Pirot, Heather (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-21)
      The recruitment and retention of health professionals in rural, remote, and northern regions is an ongoing challenge. The Northern Nursing Education Network brought together nursing students working in rural and remote regions of the circumpolar north in Innovative Learning Institute on Circumpolar Health (ILICH) events to create opportunities for shared learning and expose both students and faculty ...
    • Understanding Pain and Pain Management in Elderly Nursing Home Patients Applying an Interprofessional Learning Activity in Health Care Students: A Norwegian Pilot Study 

      Damsgård, Elin; Solgård, Hege; Johannessen, Karin; Wennevold, Katrine; Kvarstein, Gunnvald; Pettersen, Gunn; Garcia, Beate Hennie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-18)
      <p><i>Background - </i>Pain is common among elderly patients in nursing homes. However, pain assessment and treatment are inadequate. Interprofessional treatment is recommended, and consequently interprofessional education in pain management is necessary. <p><i>Aims - </i>This pilot project aimed to describe how two interprofessional groups of students approached pain management in two nursing ...
    • Understanding the Experiences of Hearing Voices and Sounds Others Do Not Hear 

      Kalhovde, Anne Martha; Elstad, Ingunn; Talseth, Anne-Grethe (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-10-11)
      In this article, we aim to contribute to the understanding of how people with mental illness experience hearing voices and sounds that others do not hear in daily life. We conducted in-depth interviews with 14 people and analyzed the interviews using a hermeneutic phenomenological approach. The themes we arrived at included the following: hearing someone else or myself, am I losing my mind?, and ...
    • Undersøkelse i barnevernet. En kvalitativ studie om saksbehandleres arbeid i undersøkelsesfasen. 

      Ottesen, Nina Rodrigues (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-04-25)
      Barneverntjenestene i Norge har myndighet til å gjøre store inngrep i private folks liv. Vurderinger og beslutninger som fattes, kan få konsekvenser for de enkelte barn og familier som kommer i kontakt med tjenesten, som kan oppleves både positivt og negativ. Intensjonen bak og grunnlaget for at vi en skal ha en slik tjeneste er å ivareta barns rettigheter, samt for å sikre gode nok oppvekstvillkår ...
    • Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis 

      Ytreberg, Beate; Thornquist, Eline; Aars, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Hensikt: Hensikten med artikkelen er å bidra til kunnskap om betydningen av den relasjonelle kvaliteten i fysioterapiundersøkelse av barn. <p> <p>Design: Kvalitativ intervjuundersøkelse. <p> Materiale og metode: Studien undersøker den fysioterapeutiske vurderingen av et barn i psykiatrisk praksis. En strategisk valgt barnefysioterapeut med daglig arbeid innenfor psykiatrisk helsetjeneste ble ...
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Tingvoll, Wivi-Ann; Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind (Journal article; Peer reviewed; Tidsskriftartikkel, 2011)
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-11)
      Hensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til ...
    • Undervisning til jordmorstudenter i kunnskapsbasert praksis 

      Skogheim, Gry; Kongslien, Sigrun; Hanssen, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-07)
      Det er nasjonale og internasjonale føringer for at all helsetjeneste skal være kunnskapsbasert. Her beskriver vi vår erfaring med å undervise i kunnskapsbasert praksis (KBP) i jordmorutdanningen. Jordmorstudenter opplever at det kan være krevende for dem å prioritere læringsaktiviteter i KBP. En årsak er jordmorutdanningens omfattende læringsmål, herunder krav i form av EØS-direktiver, som er ...
    • Undesirable financial effects of head and neck cancer radiotherapy during the initial treatment period 

      Egestad, Helen; Nieder, Carsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-01-22)
      Background. Healthcare cost and reforms are at the forefront of international debates. One of the current discussion themes in oncology is whether and how patients’ life changes due to costs of cancer care. In Norway, the main part of the treatment costs is supported by general taxpayer revenues. <p>Objectives. The objective of this study was to clarify whether head and neck cancer patients (n67) ...
    • Ungdommer med diabetes type 1 - hva påvirker deres helserelaterte livskvalitet? 

      Båtnes, Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-04)
      Hensikt: Hensikten med denne studien har vært å undersøke faktorer som påvirker helserelatert livskvalitet hos ungdommer med diabetes type 1. Bakgrunnen for valg av tema ses i lys av at de færreste barn og unge når det anbefalte behandlingsmålet for optimal glykemisk kontroll og helserelatert livskvalitet er viktig for å oppnå dette. Ungdommer i pubertet er spesielt utsatt for nedsatt glykemisk ...
    • Ungdommers erfaring med tidsavgrensede, intensive treningsopphold ved institusjon. En kvalitativ intervjustudie 

      Kildalsen, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-06)
      Ungdommer med funksjonsnedsettelser er mindre i fysisk aktivitet enn den øvrige befolkningen. Deltakelse i fysisk aktivitet har betydning for utvikling av sosiale nettverk og kan bidra til å kompensere for funksjonsnedsettelser. Fysioterapeuter har ansvar for oppfølging av unge med funksjonsnedsettelser, deler av oppfølgingen kan skje som tidsavgrensede treningsopphold på institusjon. Studien bygger ...
    • Ungdommers holdninger til eldre på sykehjem. Hvilke erfaringer har ungdom som har hatt sommerjobb i sykehjem gjennom prosjekt gjort med tanke på holdninger til eldre og aldring? 

      Vårtun, Mari Ovedie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Tema for mastergradsoppgaven er møte mellom generasjoner. Dette møtet handler om hva ungdom tenker om eldre mennesker og hvilke holdninger de har til eldre på sykehjem. For å komme til kjernen i denne tematikken har jeg ved hjelp kvalitativ tilnærming dybdeintervjuet fire ungdommer av begge kjønn som tok del i prosjektet «Aksjon ungdom», som hadde som oppgave å formidle sommerjobber ved sykehjem. ...
    • Ungdoms erfaringer med rusoppfølging fra helsesykepleier 

      Pedersen, Linda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-02)
      Bakgrunn: Denne studien handler om helsesykepleiers arbeid med ungdom som er under rusoppfølging. En helsesykepleier er spesialisert på helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot barn og unge, og dette kan blant annet favne rusoppfølging av ungdommer. Denne studien utforsker ungdommene sine erfaringer med rusoppfølgingen de har fått fra helsesykepleier. Problemstilling: Hvordan forstås ...
    • Unge pårørende på en voksen intensivafdeling. Litteraturstudie om intensivsygeplejerskers erfaring med varetagelse af familiecentreret sygepleje. 

      Stummann, Lise Juul (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Baggrund: I 2010 blev sundhedspersonale ved lov forpligtiget til at informere og inddrage børn og unge som pårørende, når et familiemedlem indlægges på et norsk sygehus. Lovgivning på området ikke har haft den ønskede effekt. Hensigten med dette studie er at undersøge intensivsygeplejerskers erfaringer med inddragelse af børn som pårørende, og her med fokus på unge i alderen 12-18 år, når et ...
    • “Ungen kom med denne lille intervensjonen – en amniotomi i rette tida, på riktig måte, på rett sted”. En kvalitativ intervjustudie om jordmødres holdning til og erfaringer med amniotomi under fødsel 

      Matzow, Anna; Løseth, Yvonne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-03-16)
      Hensikt: Innsikt i jordmødres erfaringer og praktisering av amniotomi under fødsel, samt deres holdning til tiltaket. Problemstilling: Jordmødres holdning til og erfaring med bruk av amniotomi under fødsel. Metode: Kvalitativt design. Semistrukturerte individuelle intervju av syv jordmødre. Datamateriale ble analysert med systematisk tekstkondensering (STC) inspirert av Malterud. Resultater: Den ...
    • Unpacking the Public Health Triad of Social Inequality in Health, Health Literacy, and Quality of Life—A Scoping Review of Research Characteristics 

      Holmen, Heidi; Flølo, Tone Nygaard; Tørris, Christine; Løyland, Borghild; Almendingen, Kari; Bjørnnes, Ann Kristin; Albertini Früh, Elena; Grov, Ellen Karine; Helseth, Sølvi; Kvarme, Lisbeth Gravdal; Malambo, Rosah; Misvær, Nina; Rasalingam, Anurajee; Riiser, Kirsti; Sandbekken, Ida Hellum; Schippert, Ana Carla Soares Portugal; Sparboe-Nilsen, Bente; Bigum Sundar, Turid Kristin; Sæterstrand, Torill Margaret; Winger, Anette; Valla, Lisbeth; Torbjørnsen, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-27)
      Social inequalities in health, health literacy, and quality of life serve as distinct public health indicators, but it remains unclear how and to what extent they are applied and combined in the literature. Thus, the characteristics of the research have yet to be established, and we aim to identify and describe the characteristics of research that intersects social inequality in health, health ...
    • Unsung heroes, flying blind - A metasynthesis of parents' experiences of caring for children with special health care needs at home 

      Nygård, Carina; Clancy, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-13)
      <i>Aims and objectives</i>: To aggregate, synthesise and interpret qualitative research studies of parents’ experiences of caring for a child with special health‐care needs at home.<p> <p><i>Background</i>: Advances in the field of medical and nursing science have ensured better survival rates for children with chronic illnesses. Many of these children have significant special health‐care needs. ...
    • Urban–Rural Differences in Hip Fracture Mortality: A Nationwide NOREPOS Study 

      Solbakken, Siri Marie; Magnus, Jeanette H.; Meyer, Haakon E; Dahl, Cecilie; Stigum, Hein; Søgaard, Anne-Johanne; Holvik, Kristin; Tell, Grethe S.; Emaus, Nina; Forsmo, Siri; Gjesdal, Clara Gram; Schei, Berit; Vestergaard, Peter; Omsland, Tone Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-09)
      Higher hip fracture incidence in urban than in rural areas has been demonstrated, but urban–rural differences in posthip fracture mortality have been less investigated, and the results are disparate. Hence, the aims of the present register‐based cohort study were to examine possible urban–rural differences in short‐ and long‐term mortality in Norwegian hip fracture patients and their potential ...
    • Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? 

      Eriksen, Liss Trine; Bongo, Berit Andersdatter; Mehus, Grete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Bakgrunn: <br> Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. <br>Metode:<br> I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske ...