ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30983
Thumbnail
Åpne
article.pdf (300.0Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2011
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Ytreberg, Beate; Thornquist, Eline; Aars, Marianne
Sammendrag
Hensikt: Hensikten med artikkelen er å bidra til kunnskap om betydningen av den relasjonelle kvaliteten i fysioterapiundersøkelse av barn.

Design: Kvalitativ intervjuundersøkelse.

Materiale og metode: Studien undersøker den fysioterapeutiske vurderingen av et barn i psykiatrisk praksis. En strategisk valgt barnefysioterapeut med daglig arbeid innenfor psykiatrisk helsetjeneste ble intervjuet om hva han vektlegger i undersøkelse av et barn. Intervjuet ble analysert med en hermeneutisk innfallsvinkel.

Resultat: Analysen viser at fysioterapeuten strukturerer og gjennomfører undersøkelsen av barnet med alle de kjennetegn som karakteriserer en meningsbærende dialog. Barnet anerkjennes som en aktiv og betydningsfull deltaker, og styrkes i sin evne til å etablere og være i gjensidig anerkjennende samspill med andre mennesker. Undersøkelsessituasjonen gir barnet rom for individualitet og selvhevdelse, tilknytning og bekreftelse.

Konklusjon: Undersøkelser som gjennomføres med et relasjonsfokus kan utvide mulighetene for at barnet blir anerkjent, sett og forstått. Slik kan undersøkelsessituasjoner ikke bare ha til hensikt å gi en vurdering av barnet, men også ha terapeutisk virkning på barnets selvfølelse og egenverd.

Beskrivelse
Source at https://www.fysioterapeuten.no/.
Forlag
Norsk Fysioterapeutforbund
Sitering
Ytreberg B, Thornquist E, Aars M. Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis. Fysioterapeuten. 2011;78(9):24-30
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [842]
Copyright 2011 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring