Viser treff 82-101 av 1312

    • Bachelor studies for nurses organised in rural contexts - a tool for improving health care services in circumpolar region? 

      Nilsen, Gudrun; Huemer, Jeanette; Eriksen, Liss (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-03-30)
      <p><i>Objectives:</i> This article is based on a pilot study of Finnmark University College's off-campus bachelor programme (BA) for nurses, organised in rural areas. The objectives were to explore whether these courses had contributed to reduced vacancies; whether the learning outcome of the off-campus courses was the same as the on-campus programme, and how the education had influenced the nurses’ ...
    • Bak tallene. En litteraturstudie om unges helse, hva kan vi avdekke gjennom Ungdatas spørsmål om psykiske plager? 

      Asplund, Beathe Presthus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-04)
      Sammendrag Bakgrunn: Formålet med denne studien er å belyse hvordan ungdoms psykiske helse kartlegges gjennom spørsmålstillingen i Ungdatas selvrapporteringsskjema, og hvordan svarene kan tolkes og forstås. Videre kan denne kunnskapen benyttes i helsefremmende arbeid rettet mot ungdom. Problemstilling: «Hva kan ungdomsundersøkelsen Ungdata gi svar på gjennom sine spørsmål om psykiske plager, og ...
    • Balance Sheets of Suffering in End-of-Life Care 

      Wackers, Ger (Chapter; Bokkapittel, 2017-10-04)
      Drawing on recent work in cognitive linguistics and social studies of knowledge practices, this chapter explores the various ways in which the figure of a balance sheet frames arguments and positions in end-of-life care. Across arguments and positions, there are substantial differences in the kinds of matter that are balanced against each other and the values attributed to them, and which items are ...
    • Balancing between challenges and trust: Nursing students’ experiences of participating in a course in wilderness medicine 

      Evju, Anne Svelstad; Høgbakk, Mona Lahm; Lindgren, Sari Johanna; Wiklund Gustin, Lena (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-31)
      Newly graduated nurses are expected to have acquired the knowledge and skills necessary to be safe and accountable practitioners (Maartensson and Lofmark, ¨ 2013). Hence, nursing students should not only develop cognitive knowledge about the what and how of nursing skills, but also about using evidence-based nursing practice. Bergen and Santo (2018, p. 362) defines action competence as ...
    • Balancing on life's ladder: A meta-ethnography of the existential experiences of siblings of children with complex care needs 

      Nygård, Carina; Clancy, Anne Mary Gerard; Kitzmüller, Gabriele (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-07)
      Aim - To synthesize and interpret existing qualitative research on the existential experiences of siblings of children with complex care needs.<p> <p>Design - Noblit and Hare's interpretive meta-ethnography.<p> <p>Methods - The study has been registered in the international prospective register for systematic reviews (PROSPERO). Noblit and Hare's 7-step procedure was followed and reciprocal ...
    • “Balancing two worlds”: a constructivist grounded theory exploring distributed/decentralised nursing education in rural and remote areas in Canada and Norway 

      Bally, Jill M. G; Bullin, Carol; Oswala, Jyoti; Norbye, Bente; Neuls, Emmy Stavøstrand (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-21)
      A challenge confronting northern nursing is delivery of equitable and culturally competent nursing education. Advances in technology support distributed approaches for decentralised learning and enhance the feasibility of nursing education in rural and remote regions. However, there is limited scholarship on distributed/decentralised technologies in nursing education, particularly in northern and ...
    • Balanse i psykomotorisk fysioterapi. En kvalitativ studie av psykomotoriske fysioterapeuters forståelse av balansefenomenet 

      Mosvold, Gunvor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-10)
      Hensikten med studien er å undersøke psykomotoriske fysioterapeuters forståelse av balansefenomenet, og å finne ut hvordan forståelsen kommer til uttrykk i undersøkelse og behandling av pasienter. Masteroppgaven er en kvalitativ studie som er forankret i en fenomenologisk og hermeneutisk forståelsesramme. Fokusgruppeintervju og dybdeintervju av til sammen syv informanter har blitt brukt som metode. ...
    • "Bare det å lære seg å lytte" : hvordan erfarer sykepleier at videreutdanning i veiledning har hatt betydning for hennes møte med sykepleierstudenten som skal veiledes? : en kvalitativ studie 

      Berthelsen, Anne Kristine Korslund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-08-01)
      Formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse av hva sykepleier fikk innsikt i gjennom å ta videreutdanning i veiledning, og hvordan hun mente det endret hennes framgangsmåte i veiledning av sykepleierstudenten. Det daglige ansvaret for veiledning av sykepleierstudenter i praksis har kontaktsykepleieren. Denne pålagte oppgaven er en utfordring for kontaktsykepleieren på flere plan, ...
    • "Bare et tastetrykk unna..." En kvalitativ studie av helsesøsters arbeid gjennom nettbaserte tjenester overfor barn og unge. 

      Josefsen, Beate K. M. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-05)
      Temaet i denne studien er helsesøsters arbeid gjennom nettbaserte tjenester overfor barn og unge. Hovedfokuset er helsesøsters mulighet for å bidra til hjelp med barn og unges psykiske helse ved å svare på nettspørsmål. Nettbaserte tjenester er et lavterskel tilbud i stor vekst. Anonymiteten, brukerens aldersspenn, oppmerksomhet på tjenesten og tilgjengelighet på barn og unges arena har resultert i ...
    • Barn og enurese. En kvalitativ studie om håndtering av enurese, fra et mødreperspektiv 

      Maristad, Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-08)
      I min praksis som helsesøster har jeg møtt flere barn som har hatt nattevæting. Min opplevelse etter disse møtene var at barna og familiene stresset mye med dette. Helsesøster har en unik mulighet til å fange opp barn som har enurese, fordi hun møter de fleste barn til førskoleundersøkelse. Mitt ønske ble da å få medvirke til en bedre forståelse av hvordan barn som har enurese og deres familier ...
    • Barn og ungdom i krise : hvordan bli en god hjelper? 

      Mathisen, Vår (Book; Bok, 2008-03)
      De fleste barn og unge i Norge har det godt. De har nok mat, et sted å bo, skole og fritid som fungerer, venner og foreldre som viser at de bryr seg. Dette gjelder dessverre ikke alle, og det er da hjelpeapparatet kan bli koblet inn. Bokens fokus er den subjektive opplevelsen og meningsdimensjonen hos ungdom som mottar hjelp fra helse- og sosialvesen, skole- og utdanningsvesen, NAV, politiet, ...
    • Barnevernansattes praksis, kunnskap og holdninger når det gjelder råd og veiledning, samt ulike foreldreveiledningstiltak. Hva predikerer bruk av tiltak? 

      Wangberg, Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-10)
      Barnevernet står overfor store utfordringer når det gjelder kompetanseheving. Det finnes foreløpig lite forskning på hjelpetiltak i denne tjenesten. Dette gjelder også hjelpetiltaket råd og veiledning overfor foreldre, samt bruk av strukturerte foreldreveiledningsprogrammer. Dette prosjektets hovedformål var todelt; først å undersøke innholdet i barnevernets hjelpetiltak råd og veiledning, dernest ...
    • Barnevernets omdømme og medias påvirkning 

      Hjertø, Pernille (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven omhandler norsk medias omtale av barnevernet og medias påvirkning på barnevernets omdømme, og problemstillingen er «Hvordan omtales barnevernet i Norges tre største aviser, og hvordan påvirker medias omtale barnevernets omdømme?» Hovedfunnene i studien er at de som oftest uttaler seg i media om barnevernet er de «topptunge» kildene som politikere, interesseorganisasjoner og advokater. ...
    • Barns oppfattelse av det norske barnevernet. En spørreundersøkelse blant norske 5.- og 9. klasseelever 

      Berger, Tonje Friborg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Formålet med studien var å undersøke hvilken oppfattelse barn har av det norske barnevernet. Et spørreskjema ble utviklet basert på intervjuer med tre saksbehandlere i barneverntjenesten. Spørreundersøkelsen ble delt ut til 204 deltakere, hvorav 141 var 5. klasseelever og 63 var 9. klasseelever. For å undersøke barns oppfattelse av barnevernet, ble deltakerne bedt om å ta stilling til 30 utsagn på ...
    • Barrierer og strategier for kommunikasjon med barn som har kommunikasjonsvansker i sykehuset 

      Rønning, Lotte-Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-03)
      SAMMENDRAG Bakgrunn: Som barnesykepleier kan man møte barn i sykehuset som ikke har et verbalt språk og som krever at man kan kommunisere med andre metoder for å forstå barnet eller at barnet skal forstå barnesykepleieren, forskning viser at barn ønsker å bli pratet med direkte, samtidig viser forskning at alternative kommunikasjonsmetoder i liten grad blir brukt i sykehuset. Formål: Hensikten ...
    • Barriers and facilitators when implementing family involvement for persons with psychotic disorders in community mental health centres - a nested qualitative study 

      Hansson, Kristiane Myckland; Romøren, Maria; Pedersen, Reidar; Weimand, Bente Margrethe; Hestmark, Lars; Norheim, Irene; Ruud, Torleif; Stølan Hymer, Inger; Heiervang, Kristin Sverdvik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-12)
      <b><p>Background</b> The uptake of family involvement in health care services for patients with psychotic disorders is poor, despite a clear evidence base, socio-economic and moral justifications, policy, and guideline recommendations. To respond to this knowledge-practice gap, we established the cluster randomised controlled trial: Implementation of guidelines on Family Involvement for persons ...
    • Battling extraordinary situations and conflicting emotions—A qualitative study of being a newly graduated Registered Nurse in the emergency department during the COVID-19 pandemic 

      Carnesten, Hillewi; Wiklund Gustin, Lena; Skoglund, Karin; von Heideken Wågert, Petra (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-28)
      Aim: To describe newly graduated registered nurses’ (NGRNs’) experiences of encountering stress in emergency departments (EDs) during the COVID-19 pandemic.<p><p> Design: A qualitative descriptive study. <p>Methods: Data from 14 in-depth interviews with NGRNs working in an ED for 3-36 months after graduation was analysed by the means of qualitative content analysis as described by Graneheim and ...
    • Behandling av Graves’ sykdom hos pasienter som røyker: hurtigoversikt for samvalgsverktøy (oppdatering) 

      Holtet Evensen, Line; Klem, Hanna Eikås (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Graves’ er en autoimmun sykdom og den vanligste årsaken til høyt stoffskifte hos yngre personer. Ved Graves’ sykdom danner immunforsvaret antistoffer som stimulerer skjoldbruskkjertelen til økt produksjon av hormonet tyroksin. Symptombildet ved Graves’ sykdom kan inkludere uforklarlig vektnedgang, hjertebank, nervøsitet, skjelvinger, irritabilitet, tretthet, søvnvansker, varmeintoleranse, hevelse ...
    • Behandling av pasienter med uspesifikke nakkesmerter gjennom påvirkning av motorisk kontroll 

      Thrane, Gyrd; Wiesener, Trond (Research report; Forskningsrapport, 2007)
      Dette prosjektet vil bestå av 6 casestudier på pasienter med uspesifikke nakkesmerter. Prosjektet har som mål å integrere teori om funksjonell motorisk kontroll i vår behandling av disse pasientene. Gjennom aksjonsforskning vil prøver vi å utvikle vår personlige praksis med bakgrunn i teorien, og vurdere om teorien må endres på bakgrunn av denne erfaringen med reelle praksissituasjoner.
    • Behandling for barneleukemi gir vektøkning 

      Endal, Håkon Kaurin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-04-28)
      Bakgrunn og hensikt: Barn som er under behandling for akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) er utsatt for behandling som både kan redusere og øke vekten, samt hindre høydevekst. Lav vekt er forbundet med flere og mer alvorlige bivirkninger, og høy vekt er forbundet med dårligere sosial funksjon og depresjon. Det var et behov for å finne ut hvordan behandlingen påvirker barns vekst. Forskningsspørsmålet ...