Now showing items 75-94 of 1325

    • Å skrive for og om undervisning og utdanning 

      Allern, Marit; Skaalvik, Mari Wolff; Iversen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-26)
      Vitenskapelig ansatte i høyere utdanning skriver for å formidle resultater fra forskning og utviklingsarbeid. Denne artikkelen rapporterer fra en studie om et skrivekurs over et år for universitetslektorer. Prosessen synliggjør utvikling av et praksisfellesskap gjennom kurset og peker på ulike barrierer mot skriving som måtte brytes i prosessen. For grupper av ansatte som har undervisning som sin ...
    • Å skrive om livsmot 

      Clancy, Anne; Thorsen, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-17)
      The phenomenon of ‘Livsmot’ can be expressed in a myriad of ways. This essay is the introductory text to a special issue in Nordisk Tidsskrift for Helseforskning that in its entirety concerns ‘livsmot’. The collection of essays should be of interest to students, researchers, health professionals and others. The issue highlights and discusses different philosophical approaches that can promote our ...
    • Å snakke om eller fra kroppen - En psykomotorisk undersøkelse av langvarige bekkensmerter 

      Jensen, Torill Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-06)
      Bakgrunn: Det har vært mange myter og teorier knyttet til kvinners bekkensmerter gjennom historien. Langvarige bekkensmerter er fortsatt beskrevet som vanskelig å forstå i mye forskningslitteratur, og det er uklarhet rundt hvordan det bør behandles. En ny doktoravhandling konkluderer med at psykomotorisk fysioterapi kan være et fullgodt alternativ til tverrfaglig behandling for disse kvinnene. Ingen ...
    • Å være ungdom med cerebral parese og finne motivasjon til å trene 

      Haug, Anne Marte Enne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Bakgrunn: Man vet stadig mer om senfølger hos voksne med cerebral parese (CP). Fysisk aktivitet rapporteres å påvirke funksjon i positiv retning, og mennesker med CP trener ofte mye gjennom oppveksten. Erfaringsmessig mister mange motivasjonen for trening når de kommer i ungdomsalderen slik at videreføring av en fysisk aktiv livsstil kan være utfordrende. Hensikt: Å få økt kunnskap om hvordan ...
    • Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen 

      Tveiten, Sidsel; Røkholt, Gro (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-03-01)
      Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene ...
    • Å, hvordan skal dette gå - en undring omkring bekymringens etikk 

      Thorsen, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11-21)
      Dette essayet er et forsøk på å kretse inn ulike sider ved fenomenet bekymring. Tilnærmingen er fenomenologisk og knytter an til en livsfilosofisk tradisjon. Hensikten er ikke å finne definisjoner, men en langsom tilnærming for om mulig avdekke nye og andre sider ved fenomenet. Patologisk bekymring, en kretsende bekymring som kan sperre oss inne og stjele alle krefter, faller utenfor det ...
    • Åndelig omsorg i livsgledehjem - sykepleieres kompetanse på å identifisere og møte pasientens åndelige behov 

      Abelsen, Edith (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Bakgrunn: I Livsgledehjem er omsorgen basert på et helhetlig menneskesyn, der aktiviteter med åndelig innhold skal være en del av dette. Hensikten med studien er å få kunnskap om hva sykepleiere som arbeider i Livsgledehjem legger i begrepet åndelighet, og hvilken kompetanse sykepleiere har for å identifisere og møte pasientens åndelige behov. Metode: Det er benyttet en kvalitativ metode med ...
    • Bachelor studies for nurses organised in rural contexts - a tool for improving health care services in circumpolar region? 

      Nilsen, Gudrun; Huemer, Jeanette; Eriksen, Liss (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-03-30)
      <p><i>Objectives:</i> This article is based on a pilot study of Finnmark University College's off-campus bachelor programme (BA) for nurses, organised in rural areas. The objectives were to explore whether these courses had contributed to reduced vacancies; whether the learning outcome of the off-campus courses was the same as the on-campus programme, and how the education had influenced the nurses’ ...
    • Bak tallene. En litteraturstudie om unges helse, hva kan vi avdekke gjennom Ungdatas spørsmål om psykiske plager? 

      Asplund, Beathe Presthus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-04)
      Sammendrag Bakgrunn: Formålet med denne studien er å belyse hvordan ungdoms psykiske helse kartlegges gjennom spørsmålstillingen i Ungdatas selvrapporteringsskjema, og hvordan svarene kan tolkes og forstås. Videre kan denne kunnskapen benyttes i helsefremmende arbeid rettet mot ungdom. Problemstilling: «Hva kan ungdomsundersøkelsen Ungdata gi svar på gjennom sine spørsmål om psykiske plager, og ...
    • Balance Sheets of Suffering in End-of-Life Care 

      Wackers, Ger (Chapter; Bokkapittel, 2017-10-04)
      Drawing on recent work in cognitive linguistics and social studies of knowledge practices, this chapter explores the various ways in which the figure of a balance sheet frames arguments and positions in end-of-life care. Across arguments and positions, there are substantial differences in the kinds of matter that are balanced against each other and the values attributed to them, and which items are ...
    • Balancing between challenges and trust: Nursing students’ experiences of participating in a course in wilderness medicine 

      Evju, Anne Svelstad; Høgbakk, Mona Lahm; Lindgren, Sari Johanna; Wiklund Gustin, Lena (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-31)
      Newly graduated nurses are expected to have acquired the knowledge and skills necessary to be safe and accountable practitioners (Maartensson and Lofmark, ¨ 2013). Hence, nursing students should not only develop cognitive knowledge about the what and how of nursing skills, but also about using evidence-based nursing practice. Bergen and Santo (2018, p. 362) defines action competence as ...
    • Balancing on life's ladder: A meta-ethnography of the existential experiences of siblings of children with complex care needs 

      Nygård, Carina; Clancy, Anne Mary Gerard; Kitzmüller, Gabriele (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-07)
      Aim - To synthesize and interpret existing qualitative research on the existential experiences of siblings of children with complex care needs.<p> <p>Design - Noblit and Hare's interpretive meta-ethnography.<p> <p>Methods - The study has been registered in the international prospective register for systematic reviews (PROSPERO). Noblit and Hare's 7-step procedure was followed and reciprocal ...
    • “Balancing two worlds”: a constructivist grounded theory exploring distributed/decentralised nursing education in rural and remote areas in Canada and Norway 

      Bally, Jill M. G; Bullin, Carol; Oswala, Jyoti; Norbye, Bente; Neuls, Emmy Stavøstrand (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-21)
      A challenge confronting northern nursing is delivery of equitable and culturally competent nursing education. Advances in technology support distributed approaches for decentralised learning and enhance the feasibility of nursing education in rural and remote regions. However, there is limited scholarship on distributed/decentralised technologies in nursing education, particularly in northern and ...
    • Balanse i psykomotorisk fysioterapi. En kvalitativ studie av psykomotoriske fysioterapeuters forståelse av balansefenomenet 

      Mosvold, Gunvor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-10)
      Hensikten med studien er å undersøke psykomotoriske fysioterapeuters forståelse av balansefenomenet, og å finne ut hvordan forståelsen kommer til uttrykk i undersøkelse og behandling av pasienter. Masteroppgaven er en kvalitativ studie som er forankret i en fenomenologisk og hermeneutisk forståelsesramme. Fokusgruppeintervju og dybdeintervju av til sammen syv informanter har blitt brukt som metode. ...
    • "Bare det å lære seg å lytte" : hvordan erfarer sykepleier at videreutdanning i veiledning har hatt betydning for hennes møte med sykepleierstudenten som skal veiledes? : en kvalitativ studie 

      Berthelsen, Anne Kristine Korslund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-08-01)
      Formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse av hva sykepleier fikk innsikt i gjennom å ta videreutdanning i veiledning, og hvordan hun mente det endret hennes framgangsmåte i veiledning av sykepleierstudenten. Det daglige ansvaret for veiledning av sykepleierstudenter i praksis har kontaktsykepleieren. Denne pålagte oppgaven er en utfordring for kontaktsykepleieren på flere plan, ...
    • "Bare et tastetrykk unna..." En kvalitativ studie av helsesøsters arbeid gjennom nettbaserte tjenester overfor barn og unge. 

      Josefsen, Beate K. M. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-05)
      Temaet i denne studien er helsesøsters arbeid gjennom nettbaserte tjenester overfor barn og unge. Hovedfokuset er helsesøsters mulighet for å bidra til hjelp med barn og unges psykiske helse ved å svare på nettspørsmål. Nettbaserte tjenester er et lavterskel tilbud i stor vekst. Anonymiteten, brukerens aldersspenn, oppmerksomhet på tjenesten og tilgjengelighet på barn og unges arena har resultert i ...
    • Barn og enurese. En kvalitativ studie om håndtering av enurese, fra et mødreperspektiv 

      Maristad, Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-08)
      I min praksis som helsesøster har jeg møtt flere barn som har hatt nattevæting. Min opplevelse etter disse møtene var at barna og familiene stresset mye med dette. Helsesøster har en unik mulighet til å fange opp barn som har enurese, fordi hun møter de fleste barn til førskoleundersøkelse. Mitt ønske ble da å få medvirke til en bedre forståelse av hvordan barn som har enurese og deres familier ...
    • Barn og ungdom i krise : hvordan bli en god hjelper? 

      Mathisen, Vår (Book; Bok, 2008-03)
      De fleste barn og unge i Norge har det godt. De har nok mat, et sted å bo, skole og fritid som fungerer, venner og foreldre som viser at de bryr seg. Dette gjelder dessverre ikke alle, og det er da hjelpeapparatet kan bli koblet inn. Bokens fokus er den subjektive opplevelsen og meningsdimensjonen hos ungdom som mottar hjelp fra helse- og sosialvesen, skole- og utdanningsvesen, NAV, politiet, ...
    • Barnevernansattes praksis, kunnskap og holdninger når det gjelder råd og veiledning, samt ulike foreldreveiledningstiltak. Hva predikerer bruk av tiltak? 

      Wangberg, Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-10)
      Barnevernet står overfor store utfordringer når det gjelder kompetanseheving. Det finnes foreløpig lite forskning på hjelpetiltak i denne tjenesten. Dette gjelder også hjelpetiltaket råd og veiledning overfor foreldre, samt bruk av strukturerte foreldreveiledningsprogrammer. Dette prosjektets hovedformål var todelt; først å undersøke innholdet i barnevernets hjelpetiltak råd og veiledning, dernest ...
    • Barnevernets omdømme og medias påvirkning 

      Hjertø, Pernille (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven omhandler norsk medias omtale av barnevernet og medias påvirkning på barnevernets omdømme, og problemstillingen er «Hvordan omtales barnevernet i Norges tre største aviser, og hvordan påvirker medias omtale barnevernets omdømme?» Hovedfunnene i studien er at de som oftest uttaler seg i media om barnevernet er de «topptunge» kildene som politikere, interesseorganisasjoner og advokater. ...