Omdømmesamfunnets puls: En studie av RepTrak Norges utvikling over tid, i lys av nykommernes selvpresentasjon
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/20341Dato
2020-06-02Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Heegaard, SolveigSammendrag
Denne oppgaven tar for seg omdømmemåling som en del av en sterk trend, i Martin Kornbergers (2010) omdømmesamfunn. Hensikten med studien er å skape større forståelse om det sosialt skapte fenomenet omdømme. Apelands RepTrak Pulse benyttes som en bakgrunnshorisont, hvor jeg ser på utvikling og endring på målingen i perioden fra 2010 til 2019. Utgangspunktet er problemstillingen: Hva kjennetegner nykommerne på topp og bunn, og hva skiller de som holder seg på målingen over tid fra de som raskt faller ut? Det teoretiske rammeverket benyttet for å analysere nykommerne er Fombrun og Van Riels (2004) Stjernekvaliteter, eller Roots of Fame. Stjernekvalitetene er et normativt rammeverk, som angir trekk ved virksomhetene som innehar et fremragende omdømme. Metoden anvendt i undersøkelsen var dokumentanalyse av avisartikler hos syv utvalgte virksomheter i året før de ble nominert på målingen, og av deres selvpresentasjon på deres nettsider. Undersøkelsen ledet frem til felles kjennetegn mellom nykommere på topp og de på bunn, og jeg fant flere skilnader mellom de som forblir på målingen og de som raskt faller ut. Samtidig så jeg at det var flere sammenhenger jeg ikke klarte å forklare, som er løftet frem som forslag til videre undersøkelser.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: