dc.contributor.advisor | Hiss, Florian | |
dc.contributor.author | Jenssen, Hanna Åsali | |
dc.contributor.author | Nilssen, Julija Eline | |
dc.date.accessioned | 2021-01-21T09:07:31Z | |
dc.date.available | 2021-01-21T09:07:31Z | |
dc.date.issued | 2020-11-01 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av muntlige ferdigheter i norskfaget på ungdomstrinnet. Denne oppgaven gir innblikk i et utvalg læreres vurderingspraksis i norsk muntlig, gjennom å undersøke vurderingsgrunnlaget for terminkarakter. Oppgaven besvarer problemstillingen: Hvilke oppgaver og vurderingssituasjoner legger et utvalg lærere til grunn for terminkarakter i norsk muntlig, og hvordan brukes disse i vurderingen av elevers muntlige ferdigheter? Oppgaven tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: 1) hvordan vekter lærerne planlagt og spontan aktivitet? 2) hvordan vekter lærerne forholdet mellom fagkunnskap og «det muntlige»? og 3) hvordan argumenterer lærerne for bruk av skriftlig arbeid i vurderingen av muntlige ferdigheter?
Problemstillingen er blitt undersøkt gjennom en kvalitativ kasusstudie, der tre norsklærere fra ulike ungdomsskoler er blitt intervjuet. For å utvikle en dypere forståelse for tematikken, er det gjort en tematisk analyse av datamaterialet. Analysen viser at lærerne i større grad vektlegger planlagte aktiviteter enn spontane. I likhet med funn fra tidligere forskning, kommer det frem at muntlige presentasjoner utgjør tungtveiende vurderingssituasjoner, men at fagsamtaler imidlertid også har fått stor plass og utgjør en betydelig del av vurderingsgrunnlaget for terminkarakter. I tillegg ser man at lærerne også har tatt støtte i andre aktiviteter som podcast, debatt, skriftlige arbeid og lytteoppgaver. Et annet funn i datamaterialet er at lærerne i all hovedsak vektlegger fagkunnskap, fremfor «det muntlige», i de ulike oppgavene og vurderingssituasjonene som utgjør vurderingsgrunnlaget for terminkarakter. Her ser vi derimot større individuelle forskjeller. Et siste funn er at særlig én av lærerne har basert en betydelig del av vurderingsgrunnlaget for terminkarakter i norsk muntlig med bakgrunn i skriftlige oppgaver. Det kommer frem at denne læreren opplever vansker med å skape muntlige kommunikasjonssituasjoner hvor elevene får vist ferdighetene sine, og at hun ved hjelp av skriftlige oppgaver kan løse dette problemet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20345 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | LRU-3904 | en_US |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.subject | Vurdering | en_US |
dc.subject | Muntlighet | en_US |
dc.subject | Norsk muntlig | en_US |
dc.subject | Vurderingspraksis | en_US |
dc.subject | Muntlighetsvurdering | en_US |
dc.subject | Muntlige ferdigheter | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Vurdering i norsk muntlig. En kvalitativ studie om læreres vurderingspraksis på ungdomstrinnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |