Show simple item record

dc.contributor.authorBjerklund, Monica
dc.contributor.authorÅmot, Ingvild
dc.date.accessioned2021-01-23T13:29:42Z
dc.date.available2021-01-23T13:29:42Z
dc.date.issued2020-12-28
dc.description.abstractFaktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Vi argumenterer for at disse teoriene kan bidra til en bred forståelse av livs mestring i barnehagen. Med bakgrunn i teorien og tidligere forskning på samiske barnehager og kultur, finner vi at en sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse. Dette krever at barnehageansatte har et kritisk og reflektert forhold til hvordan en slik sammenheng kan skapes. Vår påstand er at når etnisk identitet oppfattes som forhandling av mening kollektivt, kan det ivareta det dynamiske ved kultur i ulike kontekster. I denne artikkelen er det barnehagens og samfunnets ansvar for å skape miljøer som styrker barns livsmestring vi retter oppmerksomheten mot – ikke enkeltbarns individuelle mestringsstrategier.en_US
dc.identifier.citationBjerklund M, Åmot IÅ. Livsmestring i den samiske barnehagen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2020;6(6):207-221
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1863482
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20425
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)en_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title.alternativePromotion of life coping skills in the Sami ECECen_US
dc.titleLivsmestring i den samiske barnehagenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record