Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWoll, Kristin
dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorWillassen, Silje Johansen
dc.contributor.authorBlikra, Øyvind Bolstad
dc.date.accessioned2021-04-07T22:07:36Z
dc.date.available2021-04-07T22:07:36Z
dc.date.issued2020-11-29
dc.description.abstractI 2015 ble Forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR) presentert. Her ble det redegjort for at blant annet Forsvarets ledelse, staber og administrasjon skulle effektiviseres. I denne sammenheng fikk Brigadekommandoen, ledelsesorganet i Brigade Nord, nedtrekk i årsverk som skulle tilføres Hæren for å bygge Nasjonalt Landoperasjonssenter (NLS). Dette samtidig som Brigadekommandoen skulle fortsette å ivareta sine funksjonsområder for å understøtte Hærens eneste taktiske samvirkeorganisasjon. Sett i lys av nedtrekk i årsverk og videreføring av tilnærmet samme oppdragsportefølje, ønsket vi å gjøre en kulturkartlegging av Brigadekommandoen. Dette for å se om dagens organisasjonskultur bygger opp under den operative evnen i organisasjonen. Vi ønsket å finne ut hva som kjennetegner organisasjonskulturen i Brigadekommandoen, om det finnes forskjeller mellom nåværende og ønsket organisasjonskultur og hvilke styrker og svakheter organisasjonskulturen har sett opp mot de kravene som stilles til Brigadekommandoen. Vi ønsket videre at denne kulturkartleggingen kunne fungere som en bevisstgjøring for Brigadekommandoen på veien videre. For å gjennomføre kulturkartleggingen brukte vi rammeverket Competing Values Framework (CVF) (Quinn & Rohrbaugh) og kulturmålingsinstrumentet Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) (Cameron & Quinn, 2013), hvor sistnevnte kartlegger en organisasjons kultur basert på CVF. OCAI ble sendt ut elektronisk til samtlige som jobbet i Brigadekommandoen på tidspunktet. Dette var totalt 54 ansatte og seks vernepliktige, ekskludert de to forfatterne av denne oppgaven. Av disse 60 ble det samlet inn data fra 52 respondenter. Kulturkartleggingen fermviser at markedskulturen var den dominerende kulturen i Brigadekommandoen. Markedskulturen, preget av et resultatorientert ytre fokus, viste seg å være kongruent, eller samsvarende både overordnet i Brigadekommandoen, men også innenfor de ulike seksjonene og kulturdimensjonene. Den viste seg også å stå til de fleste av kravene som stilles til Brigadekommandoen, og bygger således godt opp under den operative evnen i organisasjonen. Kartleggingen viste oss derimot også at det var et ønske om en mer balansert klan- og markedskultur. Det var altså differanse mellom nåværende og ønsket organisasjonskultur. Dette er verdt å merke seg for Brigadekommandoen i tiden fremover, ettersom dette kan tilsi at det er behov for et kulturelt endringsarbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20811
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleEn kulturkartlegging av ledelsesorganisasjonen i Brigade Nord. Bygger dagens kultur opp under Brigadekommandoens operative evne?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)