Mastergradsoppgaver Handelshøgskolen: Recent submissions
Now showing items 421-440 of 461
-
Anvendelse av teori om vertikale restriksjoner for å kartlegge alternative forklaringer på Apples disitribusjonsstrategi av iPhone og dens effekter på mobilmarkedet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)Bakgrunnen for oppgaven er hvordan Apple introduserte sin smarttelefon iPhone i mobilmarkedet ved å tegne såkalte eneforhandleravtaler med kun en mobiloperatør i hvert land. Eneforhandleravtaler har vært, og er fortsatt, en uvanlig måte for samarbeid mellom mobilprodusenter og operatører. Begrunnelsen fra Apple var at de ønsket å sikre kvalitet i forhandlerleddet. Hovedformålet med oppgaven er å ... -
Intellektuell kapital
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)Intellektuell kapital er et begrep som blir stadig viktigere for selskaper, og som har blitt mye omtalt i løpet av de siste tiårene. Andelen av kunnskapsintensive bedrifter har i løpet av de siste tiårene vokst kraftig, og mange bedrifters virksomhet er i dag avhengig intellektuell kapital og menneskers kompetanse. Stadig flere bedrifter innser derfor hvor viktig det er å ta vare på og utvikle den ... -
Verdivurdering av KGS Systemer AS
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)Formålet med denne masteroppgaven er å gjøre en verdivurdering av KGS Systemer AS. KGS er et høyteknologifirma som ble etablert i 1987 av Kjell Sundfær. Idéen bak selskapet var å utvikle løsninger for elektronisk måleutstyr med basis i datamaskiner. Sundfær arbeidet i sin egen kjeller som eneste ansatt, frem til etterspørselen økte i 1995. Da ansatte han tre medarbeidere, og lokaliserte KGS i ... -
Prestasjonsanalyse av bransjefond 1992-2009
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-14)Dette er en oppgave som tar for seg prestasjonen til bransjefond notert på Oslo Børs. Det er bransjene finans, helse og teknologi som kartlegges. Totalt er det 58 bransjefond hvorav seks innenfor finans, 19 innenfor helse og 33 innenfor teknologi. Disse i tillegg til hovedindeksen på Oslo Børs, OSEBX, og MSCI Barra World index danner datagrunnlaget for analysen. Mer eksakt har vi i denne oppgaven ... -
Er carry trade som en ”gratis” lunsj, eller taper man penger på kort og lang sikt?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)Denne oppgaven handler om carry trade hvor 10 forskjellige valutapar er analysert. Som finansieringsvaluta er japanske yen og sveitsiske franc brukt, mens plasseringsvalutaene består av norske kroner, nyzealandske dollar, euro, amerikanske dollar og australske dollar. I tillegg til å måle avkastningen er det sett på ulike risikomål i forbindelse med carry trade. -
Nedskrivning av anleggsmidler i nordnorske eiendomsselskaper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)I denne studien har jeg sett på eiendomsselskapers vurderinger av nedskrivninger av eiendommene og deres etterlevelse av regnskapsreglene på området. Mer konkret har jeg undersøkt om nordnorske eiendomsselskaper har nedskrevet eiendommene sine under finanskrisen. Eiendomsselskaper er begrenset til eiendomsselskaper som driver med utleie av egen næringseiendom og utvalget er begrenset til eiendomsselskaper ... -
Påvirker annonsekvalitet salget av herreklær?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)Formålet med denne oppgaven var å modellere annonseinvesteringenes effekt på salget. Vi ville ikke bare se på hvordan investeringer i annonser påvirker salget, men også se om det er noen spesielle annonseegenskaper og kampanjer som har større effekt på salget enn andre. Den teoretiske forankringen for denne oppgaven ligger i teori og tidligere forskning på annonseringens effekt på salget, eller ... -
Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-15)Denne oppgaven har som formål å vise sammenhengen mellom ulike faktorer som forklarer merkevareverdi. Utgangspunkt for oppgaven er artiklene til Yoo et al (2000), Netemeyer et al(2004) og Keller (2002), som gir en innføring i hvilke merkeelementer som har betydning for merkevareverdi. Selv om interessen er stor for temaet er det gjort lite forskning på hvilke markedsaktiviteter som bygger merkevareverdi. ... -
Merkeimage : en studie av norske ungdommers oppfatning av merket Moods of Norway
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)Denne studien undersøker merkeimaget til klesmerket Moods of Norway. Formålet med undersøkelsen er å skape en forståelse av hvilken type fordeler som skaper verdi for unge forbrukere, og hvilke implikasjoner det har for posisjonering av merket. For å skaffe dybdeinformasjon om hvilke tanker og følelser unge forbrukere har om Moods of Norway ble det utført kvalitative intervjuer. Det ble til sammen ... -
Produktivitetsutvikling over tid i oppdrett av laks : en studie av perioden 2001 - 2008 med bruk av DEA og Malmquistindeks
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)Oppdrett av laks har siden starten på begynnelsen av 1970-tallet utviklet seg til å bli en viktig næring for Norge. Etter noen dårlige år i starten av dette tiåret, har oppdrettsnæringen siden 2004 vært lønnsom. Selv om lønnsomheten er positiv i en næring, vil det alltid være aktuelt å måle effektiviteten. Norske oppdrettere preges i større grad av internasjonal konkurranse, noe som synliggjør ... -
Utvikling av en balansert målstyringsmodell
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)Tema for denne oppgaven er balansert målstyring. Balansert målstyring ble introdusert av David Norton og Robert Kaplan i en artikkel i Harvard Business Review i 1992. Denne artikkelen fortalte at ledelsen trenger mer enn finansielle styringsparametere for å lede et selskap, og at det er viktig å kunne styre mot fremtiden isteden for å konsentrere seg om det som har skjedd. Dette krever større kunnskap ... -
Butikkattributter - og viktigheten av disse mellom forskjellige butikkonsepter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-03)Dagligvarehandelen i Norge er en svært konkurranse utsatt bransje. Derfor er det viktig å gjøre seg så attraktiv som mulig for kundene. Det har vist seg at butikkattributter kan være med på å påvirke hvor kundene velger å gjøre sine innkjøp. Formålet med denne masteroppgaven er derfor å finne ut om det er forskjell på vurdering av butikkattributter mellom to forskjellige konsept innenfor dagligvarebutikker. ... -
Immaterielle eiendeler : norsk praksis i forhold til IAS 38 : regnskapsmessig behandling av utgifter til egne forsknings- og utviklingsaktiviteter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-08-07)Studien omhandler norsk regnskapspraksis i ved egenutvikling av immaterielle eiendeler materialisert via egne forsknings og utviklingsaktiviteter. Studien gjennomgår norsk regnskapspraksis sett opp mot den internasjonale regnskapsstandarden IAS 38. Studien gjennomgår definisjonskriterier og kriterier for balanseføring. I studien har jeg benyttet to casebedrifter, hver av dem anvender ulik regnskapsprakis ... -
En effektivitetsanalyse av laksefisknæringen i perioden 2001-2006 ved bruk av DEA og Malmquistindeks
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)Oppdrett av laks i Norge er verdimessig en av de største eksportvarene i landet. I 2007 ble det solgt i overkant av 820 000 tonn laks og ørret til en verdi av 17 milliarder kroner. Laksefisknæringen har vært styrt av staten gjennom konsesjoner og reglement for drift av oppdrett helt siden starten av 70-tallet. Dette lovverket har gjennomgått mange endringer for best mulig å sikre en lønnsom næring ... -
Prestasjonsanalyse av norske aksjefond : 1983-2008
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Denne oppgaven er en analyse av samtlige norske aksjefond som har eksistert, fra de første ble etablert i 1982. Med utgangspunkt i daglige NAV ble fondene analysert med OSEBX som referanseindeks. Analysen avdekket at i løpet av perioden 1983-2008 var det 55% av de aktivt forvaltede fondene som hadde utkonkurrert OSEBX. Likevel var det bare 4 av 86 fond som hadde statistisk signifikant meravkastning, ... -
Differensiering av norsk laks : identifisering og analyse av mulige dimensjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-02)Norsk laksenæring har i all hovedsak vært drevet av en volumstrategi hvor det skapes verdier gjennom økt effektiv drift, lave produksjonskostnader og vekst i volum. Norsk laks blir av den grunn betraktet som homogene standardvarer hvor pris er den viktigste konkurransevariabelen. Gjennom å utvikle mer bearbeide produkter er det mulig for bedrifter å kreve høyere pris på laksen, samt oppnå en mer ... -
Anvendelse av teorien om planlagt adferd for kartlegging av drivere og barrierer ved e-handel
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-05)Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle på internett. Dette innebærer spørsmål omkring hvordan forbrukerne vurderer de ulike egenskapene og konsekvensene ved e-handel, hvilke av disse egenskapene og konsekvensene som er viktige, hvilke som er motiver og hvilke som sees på som barrierer for å handle på internett. Det teoretiske utgangspunktet ... -
Kvalitet på banktjenester : årsaker til kunders vurderinger og valg av bank
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Formålet med oppgaven var å undersøke årsaker for bankkunders vurderinger og valg, med særskilt fokus på bytteatferd. Problemstilling: ”Hvilke årsaker påvirker kunders vurdering, intensjoner, valg og ønske om å bytte bank?” Jeg valgte å benytte dybdeintervjuer for å ha muligheten til å få frem mest mulig informasjon om kundenes vurderinger og valg i banksammenheng. Det ble benyttet et utvalg på ... -
Venturekapital i Nord-Norge : en analyse av tre tidligfase investeringsfond
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Oppgaven forsøker å sette søkelyset på venturekapital som investeringsform innenfor Nord-Norge som region. Dette gjøres gjennom å foreta en analyse av tre utvalgte tidligfase investeringsfond – Såkorn Invest Nord i Bodø, Norinnova i Tromsø og Origo Kapital i Alta. Denne analysen ser på fondenes verdiskaping for eierne sine – en verdiskaping som deles inn i to elementer; finansiell avkastning og ... -
IFRS & virkelig verdi : veien mot et internasjonalt regnskapsregime
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Fra og med 1. januar 2005 måtte alle børsnoterte foretak som følge av EØS-avtalen avlegge konsernregnskapet etter IFRS. Dette er et regnskapsregime som skiller seg fra det norske på flere områder, men den utstrakte bruken av virkelig verdi som måleattributt i IFRS er kanskje den største forskjellen mellom de to regimene. Studien ser på de vesentligste forskjellene mellom NGAAP og IFRS og hvilke ...