Holdninger blant studenter i barnehagelærerutdanningen til barn med særskilte behov
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21080Date
2020-12-14Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Haugen, Vivian D.Abstract
Artikkelen belyser holdninger til barn med særskilte behov blant studenter i barnehagelærerutdanningen. Ved hjelp av et eksperimentelt design er det undersøkt om studentene utvikler mer positive holdninger til barn med særskilte behov fra de starter studiet til de avslutter studiet. Resultatene viser en signifikant økning i positiv holdning i løpet av studiet. Denne økningen er uavhengig av studentenes alder og kjønn. Undersøkelsen gir en indikasjon på at utdanning er viktig for utviklingen av positive holdninger til barn med særskilte behov, noe som er viktig i debatten om hvem som bør ha ansvaret for og jobbe med barn med rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. The article focuses on attitudes to children with special needs among students in kindergarten teacher education. With the use of an experimental design, it has been investigated whether the students develop more positive attitudes towards children with special needs from the time they start their studies until they finished their studies. The results indicates a significant increase in positive attitude during the study. This increase is independent of the students’ age and gender. The survey shows that education is important for the development of positive attitudes towards children with special needs, which is important in the debate about who should be responsible for working with these children.
Publisher
Scandinavian University Press / UniversitetsforlagetCitation
Haugen, V. (2020). Holdninger blant studenter i barnehagelærerutdanningen til barn med særskilte behov. Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(4), 416-428.Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)