Psykologisk førstehjelp som helsefremmende tiltak - En kvalitativ studie om helsesøstres erfaringer i skolehelsetjenesten
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21181Date
2018-05-07Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Karlsen, Caroline FoslandAbstract
Bakgrunn: Det å fremme psykisk helse har vært et politisk satsningsområde i en årrekke. Til tross for dette antyder tall fra Folkehelseinstituttet at mellom 15-20 prosent av barn og unge har psykiske vansker. Psykologisk førstehjelp (PF) er et tiltak som baserer seg på kognitiv atferdsterapi, og hevdes å kunne bidra til å fremme barn og unges psykiske helse. Tiltaket har blitt tatt i bruk av flere helsesøstre siden det ble lansert i 2010.
Problemstilling: Hvordan kan PF forstås som et helsefremmende tiltak i skolehelsetjenesten?
Teori: Det tas utgangspunkt i Antonovskys beskrivelse av salutogenesen. Videre er det teoretiske utgangspunktet basert på teori om medikalisering og betydningen av faglig kunnskap og skjønn i praksis.
Metode: Dette er en kvalitativ studie, bestående av seks individuelle intervju med helsesøstre som hadde erfaring med PF i barne-, ungdoms- og videregående skole. Intervjuene er analysert med kvalitativ innholdsanalyse inspirert av Graneheim og Lundman.
Funn: Resultatene viser at PF kan bidra til å støtte elevene i deres utvikling og styrke dem slik at de kan ta kontroll over egen helse og velvære. Videre viste resultatene at PF også kan fungere som en støtte for helsesøster i hennes rolle som hjelper. Samtidig viste resultatene noen utfordringer med tiltaket; tiltaket passer ikke for alt og alle, og kan være utfordrende for elevene å bruke selvstendig.
Konklusjon: Funnene tyder på at PF kan være helsefremmende, men fordrer kritisk vurdering av bruken av det. Dersom PF brukes ukritisk kan det føre til at det brukes i situasjoner hvor det ikke er hensiktsmessig, og kan potensielt få negative konsekvenser for elevene. Det er behov for videre forskning innenfor temaet. Spesielt ses det et behov for å undersøke elevenes opplevde utbytte av PF.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: