dc.contributor.advisor | Harkestad Olsen, Mirjam | |
dc.contributor.author | Porsanger, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T05:46:31Z | |
dc.date.available | 2021-06-22T05:46:31Z | |
dc.date.issued | 2021-05-21 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
Formålet med denne casestudien var å søke kunnskap og data, som enten kunne gi ny-, utfyllende-, eller motstridende informasjon, om hvordan elever med stort læringspotensial beskriver sin opplevelse av å være inkludert i skolen. Jeg ønsket informasjon om elevgruppen som kunne være nyttig for skolen i fremtiden. Min problemstilling var; Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen?
Jeg valgte å formulere to forskerspørsmål som avgrenset og spisset undersøkelsen;
1. Hvilke organisatoriske differensieringer beskriver elevene som faktorer for opplevelsen av å være inkludert?
2. Hvilke pedagogiske differensieringer beskriver elevene som faktorer for opplevelsen av å være inkludert?
Undersøkelsens teoretiske rammeverk besto av presentasjon av sentrale begreper som inkludering, elever med stort læringspotensial, og organisatorisk og pedagogisk differensiering. Videre en redegjørelse av ulike perspektiver og teorier som blant annet den instrumentelle fornuft, det systemrettede mistak, flyt, samt teori om stigma og legitimerende forklaringer.
Jeg valgte casedesign med en fenomenologisk tilnærming og benyttet individuelle semistrukturerte forskningsintervju og fokusgruppeintervju, av tre ungdomsskoleelever. Elevene var identifiserte som elever med stort læringspotensial.
Resultatene i min undersøkelse viser at elever med stort læringspotensial vektlegger den sosiale delen av inkludering. De trakk frem det å bli sett, egen trivsel og det å få tilpassede oppgaver. Elevene fremhever utfordringer med både nivådifferensiering og grupper, og sier at det skaper kategorisering. De vektlegger også variasjon i undervisningen og tid til dybdelæring, samt et godt læringsmiljø. Elevene finner skolehverdagen stressende, spesielt med karakterer, noe som går ut over det sosiale.
Konklusjonen viser at elever med stort læringspotensial tenderer til å innfinne seg med sin situasjon med mangelfull differensiert undervisning. Elevene bruker også legitimerende forklaringer for å passe inn. Prosessen med å bli inkludert fremstår som krevende. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21503 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | Organisatorisk differensiering, Pedagogisk differensiering, Fenomenologi, Case, Livshistoriestudie, Intervju, Fokusgruppe, Elevperspektiv | en_US |
dc.title | Inkludering og elever med stort læringspotensial En casestudie av elevers opplevde inkludering | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |