Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFinstad, Bjørn-Petter
dc.contributor.authorSandvoll, Ragnhild
dc.contributor.authorLien, Ingrid Hovda
dc.date.accessioned2021-06-22T11:35:14Z
dc.date.available2021-06-22T11:35:14Z
dc.date.issued2021-04-28
dc.description.abstractHvilke muligheter og utfordringer kan oppstå med praksis som læringsform i utdanninger som ikke er spesifikt profesjonsrettet? I profesjonsutdanninger deler praksisvirksomhetene og utdanningsinstitusjonene ofte en felles forståelse av hva som skal oppnås i praksis, mens i ikke-profesjonsrettede studieløp er det andre utfordringer. I et nylig oppstartet prosjekt som heter «Samarbeid om praksis i høyere utdanning» har vi som formål å videreutvikle praksisopplegget på det tverrfaglige bachelorprogrammet i fiskeri- og havbruksvitenskap ved Norges fiskerihøgskole, UiT, som har et sterkt innslag av realfag. En særlig utfordring er å utvikle felles læringsmål når studentene er ute i ulike praksisbedrifter. Etter noen år med praksis som et pilotprosjekt, er konklusjonen at praksis er en god læringsform, men at det er behov for utvikling av tydelige læringsutbyttebeskrivelser, nye vurderingsformer, forventningsavklaringer fra alle parter, og veiledning og opplæring for praksisveiledere.en_US
dc.identifier.citationFinstad BPF, Sandvoll R, Lien IH. Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheter. Nordic Journal of STEM Education. 2021;5(1)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1907876
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v5i1.3988
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21520
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titlePraksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheteren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel