ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Norges fiskerihøgskole
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Norges fiskerihøgskole
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheter

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21520
DOI
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3988
Thumbnail
Åpne
article.pdf (426.7Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2021-04-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Finstad, Bjørn-Petter; Sandvoll, Ragnhild; Lien, Ingrid Hovda
Sammendrag
Hvilke muligheter og utfordringer kan oppstå med praksis som læringsform i utdanninger som ikke er spesifikt profesjonsrettet? I profesjonsutdanninger deler praksisvirksomhetene og utdanningsinstitusjonene ofte en felles forståelse av hva som skal oppnås i praksis, mens i ikke-profesjonsrettede studieløp er det andre utfordringer. I et nylig oppstartet prosjekt som heter «Samarbeid om praksis i høyere utdanning» har vi som formål å videreutvikle praksisopplegget på det tverrfaglige bachelorprogrammet i fiskeri- og havbruksvitenskap ved Norges fiskerihøgskole, UiT, som har et sterkt innslag av realfag. En særlig utfordring er å utvikle felles læringsmål når studentene er ute i ulike praksisbedrifter. Etter noen år med praksis som et pilotprosjekt, er konklusjonen at praksis er en god læringsform, men at det er behov for utvikling av tydelige læringsutbyttebeskrivelser, nye vurderingsformer, forventningsavklaringer fra alle parter, og veiledning og opplæring for praksisveiledere.
Forlag
Universitetet i Agder
Sitering
Finstad BPF, Sandvoll R, Lien IH. Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheter. Nordic Journal of STEM Education. 2021;5(1)
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole) [1054]
Copyright 2021 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring