ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Norges fiskerihøgskole
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Norges fiskerihøgskole
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheter

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21520
DOI
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3988
Thumbnail
View/Open
article.pdf (426.7Kb)
Published version (PDF)
Date
2021-04-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Finstad, Bjørn-Petter; Sandvoll, Ragnhild; Lien, Ingrid Hovda
Abstract
Hvilke muligheter og utfordringer kan oppstå med praksis som læringsform i utdanninger som ikke er spesifikt profesjonsrettet? I profesjonsutdanninger deler praksisvirksomhetene og utdanningsinstitusjonene ofte en felles forståelse av hva som skal oppnås i praksis, mens i ikke-profesjonsrettede studieløp er det andre utfordringer. I et nylig oppstartet prosjekt som heter «Samarbeid om praksis i høyere utdanning» har vi som formål å videreutvikle praksisopplegget på det tverrfaglige bachelorprogrammet i fiskeri- og havbruksvitenskap ved Norges fiskerihøgskole, UiT, som har et sterkt innslag av realfag. En særlig utfordring er å utvikle felles læringsmål når studentene er ute i ulike praksisbedrifter. Etter noen år med praksis som et pilotprosjekt, er konklusjonen at praksis er en god læringsform, men at det er behov for utvikling av tydelige læringsutbyttebeskrivelser, nye vurderingsformer, forventningsavklaringer fra alle parter, og veiledning og opplæring for praksisveiledere.
Publisher
Universitetet i Agder
Citation
Finstad BPF, Sandvoll R, Lien IH. Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheter. Nordic Journal of STEM Education. 2021;5(1)
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (Norges fiskerihøgskole) [1054]
Copyright 2021 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)