Flere språk eller språkvansker?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21526Date
2021-05-18Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Berntzen, EvaAbstract
Sammendrag
Oppgaven handler om barnehagelærere sitt arbeid med flerspråklige barn med språkforsinkelser. Formålet med denne studien har vært å belyse hvilke erfaringer fire barnehagelærere har med sitt arbeid med flerspråklige barn. Det er når barnet strever med å tilegne seg et nytt språk, i dette tilfellet norsk, og det er usikkerhet knyttet til om årsaken bunner i en språkvanske eller om barnet er forsinket fordi det holder på å tilegne seg et nytt språk.
Studien benytter en kvalitativ tilnærming og fire barnehagelærere fra ulike steder i landet har blitt intervjuet. De har alle grunnutdanning som barnehagelærere
Det er brukt semistrukturert intervju, og alle fire har svart på de samme spørsmålene. Etterarbeidet av det innsamlede datamaterialet er gjort ved å benytte en temabasert analyse. Svarene er samlet og plassert under tema som danner grunnlag for kategoriene i analysedelen.
Resultatene belyser områder som barnehagelærerne erfarer er sentral i arbeidet med flerspråklige barn, og de deler mange av de samme erfaringene. De sier blant annet noe om hva som kan vekke mistanken om at et barn har en språkvanske, de sier det er viktig å kartlegge alle sider ved barnets språk og de peker på betydningen av foreldresamarbeidet. Kartlegging i barnehagen er ikke nok ved mistanke om alvorlige språkvansker, men er ofte den første kartleggingen som blir gjort og som kan være et utgangspunkt for videre arbeid.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: