Spilt kunnskap på lektorutdanninga. Førsteårsstudentenes erfaringer med «Kunnskapsspillet»
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21568Dato
2021-02-16Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Forskning viser at læringsmetoder som engasjerer studentene kan bidra til økt læringslyst og læringsutbytte. Et eksempel er bruk av spill som pedagogisk virkemiddel. Ved lektorutdanninga 8-13 ved UiT har Kunnskapsspillet stått sentralt i kvalitetsutviklingen av et førstesemesteremne i pedagogikk hvor formålet var å styrke profesjonsrelevans og økte studentenes trivsel og trygghet. I artikkelen undersøkes hvordan spillbasert læring bidrar til læringsutbytte, og hvilke kvaliteter studentene erfarer gjennom bruken av spillet. Artikkelen er teoretisk forankret i sosiokulturell læringsteori. Datamaterialet er evalueringer fra 274 studenter fra tre kull. Resultatene viser at studentene er positive til anvendelsen av spillet og erfarer at spillet bidrar til læringslyst, læringsutbytte og opplevelse av meningsfull sammenheng. I artikkelen diskuteres kvaliteter ved bruk av spillet og profesjonsrelevans. I videre styrking av læringslyst og læringsutbytte er det viktig å fokusere på frekvens ved anvendelse av spillet og underviserens rolle i læringsprosesser med spillbasert læring.
Er en del av
Weines, J. (2021). Game-based learning for marine resource management: Reflections on using games in the Bachelor of Science in Fisheries and Aquaculture. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/21968.Forlag
NTNU Norwegian University of Science and TechnologySitering
Strandbu A, Weines J, Esaiassen ME. Spilt kunnskap på lektorutdanninga. Førsteårsstudentenes erfaringer med «Kunnskapsspillet». Nordic Journal of STEM Education. 2021;4(1):17-39Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)