Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrandbu, Astrid
dc.contributor.authorWeines, Jørn
dc.contributor.authorEsaiassen, Margrethe
dc.date.accessioned2021-06-28T08:36:30Z
dc.date.available2021-06-28T08:36:30Z
dc.date.issued2021-02-16
dc.description.abstractForskning viser at læringsmetoder som engasjerer studentene kan bidra til økt læringslyst og læringsutbytte. Et eksempel er bruk av spill som pedagogisk virkemiddel. Ved lektorutdanninga 8-13 ved UiT har Kunnskapsspillet stått sentralt i kvalitetsutviklingen av et førstesemesteremne i pedagogikk hvor formålet var å styrke profesjonsrelevans og økte studentenes trivsel og trygghet. I artikkelen undersøkes hvordan spillbasert læring bidrar til læringsutbytte, og hvilke kvaliteter studentene erfarer gjennom bruken av spillet. Artikkelen er teoretisk forankret i sosiokulturell læringsteori. Datamaterialet er evalueringer fra 274 studenter fra tre kull. Resultatene viser at studentene er positive til anvendelsen av spillet og erfarer at spillet bidrar til læringslyst, læringsutbytte og opplevelse av meningsfull sammenheng. I artikkelen diskuteres kvaliteter ved bruk av spillet og profesjonsrelevans. I videre styrking av læringslyst og læringsutbytte er det viktig å fokusere på frekvens ved anvendelse av spillet og underviserens rolle i læringsprosesser med spillbasert læring.en_US
dc.identifier.citationStrandbu A, Weines J, Esaiassen ME. Spilt kunnskap på lektorutdanninga. Førsteårsstudentenes erfaringer med «Kunnskapsspillet». Nordic Journal of STEM Education. 2021;4(1):17-39en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1894331
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5324/njsteme.v4i1.3426
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21568
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNU Norwegian University of Science and Technologyen_US
dc.relation.ispartofWeines, J. (2021). Game-based learning for marine resource management: Reflections on using games in the Bachelor of Science in Fisheries and Aquaculture. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/21968>https://hdl.handle.net/10037/21968</a>.
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleSpilt kunnskap på lektorutdanninga. Førsteårsstudentenes erfaringer med «Kunnskapsspillet»en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel