Sosial kompetanse- Hva er det, og hvordan arbeides det med det?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21573Dato
2021-05-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Lieng, Eirik SvendsrudSammendrag
Jeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie. Formålet med studien var å besvare problemstillingen «hvordan forstår og arbeider lærere med sosial kompetanse?», samt forskningsspørsmålene «hvordan påvirker Læreplanen 2020 og Fagfornyelsen arbeidet med sosial kompetanse? A) Forebyggende arbeid i klasserommet, og B) Tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak.» For å besvare dette har jeg innhentet datamateriale gjennom å intervjue fem informanter, hvor to av de var kontaktlærere og de resterende tre var spesialpedagoger. To av spesialpedagogene jobbet på en forsterket avdeling, mens siste var tilknyttet en ordinær klasse. Jeg gjorde noen funn som tilsa at lærerne hadde en lik oppfatning av begrepet. Empati, samarbeidsevne og sinnemestring ble de mest sentrale kategoriene. Når det gjaldt hvordan de jobbet med sosial kompetanse, kom jeg frem til at mange av tiltakene for å inkludere de som strever dreier seg om å segregere de over til tryggere grupper eller klasser. Tiltakene i klassen handlet om å skape et godt og trygt nok miljø til at alle tør å utfordre seg sosialt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: