Show simple item record

dc.contributor.advisorSchultz, Jon-Håkon
dc.contributor.authorSørum, Ruben
dc.date.accessioned2021-06-29T18:55:15Z
dc.date.available2021-06-29T18:55:15Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractFormålet mitt med oppgaven var todelt. Først og fremst ønsket jeg å få mer kunnskap om temaet stress blant barn og ungdom slik at jeg på best mulig måte kan håndtere slike saker i en framtidig jobb. Samtidig vises det at stressproblemer blant dagens barn og unge er i vekst og det er derfor et relevant tema for dagens samfunn. Jeg hadde også et ønske om å undersøke det stadig mer omtalte temaet stress knyttet opp mot skoleelever. Jeg vil legge vekt på hvordan behandlere i Barne- og ungdoms psykiatrisk poliklinikk (BUP), tenker og tror at stressbelastning påvirker dagens elever. I tillegg omhandler den hvordan de ansatte i BUP opplever og arbeider med fenomenet stress blant skoleelever i dagens samfunn. Empirien har gitt meg god kunnskap og innsikt om mine informanters tanker om arbeidet med elever som opplever stressproblemer, samt hvilke problemer som kan ha en sammenheng med stress. I intervjuene har det kommet fram data som tyder på at stress blant barn og ungdom i stor grad er noe mine informanter jobber med. Videre viser funn at stress i seg selv ikke nødvendigvis er det de ansatte i BUP jobber mest med, men at det ofte kan være en tilleggsvanske hos elevene. Informantene beskriver også viktigheten av å se hver enkelt elev før man går i gang med tiltak. I studiet viser funnene også at samarbeid mellom de ulike instansene er avgjørende for å lykkes med elever som opplever mye stressbelastning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21622
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleHvordan påvirker stressproblemer elevenes skolehverdag- og hvilke type hjelp kan elever få i møte med barne- og ungdomspsykiatrien? En studie med kvalitativ forskningsmetode og kvalitative intervjuer av ansatte i BUPen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)