Hva kan ordforrådet i skriftlige tekster til andrespråkselever fortelle oss om deres læreforutsetninger?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2180Dato
2009-10Type
Research reportForskningsrapport
Forfatter
Martens, GuriSammendrag
I denne artikkelen bruker jeg tekster til to somaliske elever i 5.klasse for å drøfte sammenhengen mellom ordforråd og læringsmuligheter. Det dreier seg om svar på en prøve om middelalderen, og det er det produktive ordforrådet deres på norsk, slik det kommer til uttrykk i prøvesvarene, som danner basis for mi drøfting. Jeg trekker til en viss grad inn vokabularbruk i andre tekster av elevene og det jeg ellers vet om dem og deres læringssituasjon for å utfylle med mer informasjon.
Materialet fikk jeg inn mens M87 fremdeles var læreplan. Målet for tospråklig opplæring var den gangen å oppnå funksjonell tospråklighet, og timene satt av til slik undervisning noen flere enn det som er vanlig i dag.
Materialet fikk jeg inn mens M87 fremdeles var læreplan. Målet for tospråklig opplæring var den gangen å oppnå funksjonell tospråklighet, og timene satt av til slik undervisning noen flere enn det som er vanlig i dag.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: