Faktorer som henger sammen med ungdommers fordommer mot temaet psykisk helse
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21926Date
2019-08-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Wollmann, BritaAbstract
Hovedoppgaven var en del av et større forskningsprosjekt i regi av professorene Ingunn Skre og Rannveig Grøm Sæle. Tidligere studier har forsøkt å kartlegge faktorer som henger sammen med å ha fordommer mot temaet psykisk helse hos ungdom. Kjønn og alder har vist seg å være av betydning, da å være yngre og å være gutt henger sammen mer fordommer mot temaet. Det finnes imidlertid ikke nok studier til å kunne konkludere med hvilke andre faktorer som også spiller inn. Det er nærliggende å tenke at ulike fritidsaktiviteter og emosjonelle reaksjoner i møte med temaet psykisk helse også kan henge sammen med fordommer. Vi ønsket samtidig å undersøke om økt kunnskap om temaet ville effekt på fordommer. 165 elever fra Breivang VGS deltok i studien, hvor eksperimentgruppen (n = 95) gjennomgikk en intervensjon i form av klasseromsundervisning, og kontrastgruppen (n = 70) ble eksponert for den samme informasjonen, men i form av plakater og roll-ups som ble satt opp på skolen. Data ble samlet inn før og etter intervensjonen. Resultatene viste at det som hang signifikant sammen med fordommer mot psykisk helse før intervensjonen var kjønn og negativ emosjonell aktivering i møte med temaet. Guttene var mer fordomsfulle enn jentene, og de som oppga å bli sint i møte med psykose hadde mer fordommer. Å være i eksperimentgruppen var også en faktor som hang signifikant sammen med mer fordommer mot psykisk helse, men dette kan trolig forklares av en seleksjonseffekt. Etter intervensjonen var det kun mål på fordommer før intervensjonen som kunne predikere fordommer etter intervensjonen. Intervensjonen hadde altså ingen innvirkning på fordommer.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: