Show simple item record

dc.contributor.advisorSollied, Sissel
dc.contributor.advisorØien, Roald A.
dc.contributor.authorGotvassli, Mathilde Nilsen
dc.date.accessioned2021-08-11T20:16:33Z
dc.date.available2021-08-11T20:16:33Z
dc.date.issued2021-05-14
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om foresattes erfaringer med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Jeg har gjennomført fem intervju av foresatte til barn med autisme som bruker ASK. Jeg ønsket å framskaffe kunnskap om hvordan foresatte erfarte bruk og opplæring av ASK. Barn med autisme kan ha vansker med språk og kommunikasjon, og ASK kan spille en viktig rolle i å støtte og hjelpe kommunikasjonsutviklingen til barn med autisme. For at ulike tiltak skal ha god effekt viser forskning at både barna med autismespekterforstyrrelse og deres foreldre må inkluderes aktivt i tiltakene. Derfor valgte jeg å undersøke erfaringer til de som stod barnet nærmest, nemlig de foresatte. Forskning viser at det er store variasjoner i tjenestetilbudene til barn med autisme, blant annet med hensyn til tilgang, organisering og kompetanse. Denne store variasjonen ble også beskrevet av de foresatte i denne studien. I tillegg ble det klart at flere opplevde mangel på veiledning, opplæring, og oppfølging. Det er behov for et økt forskningsfokus på ASK-brukeres og deres nærpersoners erfaringer med bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon. Kunnskap om hvordan de opplever å få veiledning og hjelp vil være nødvendig for å avdekke hvilke tiltak som er nødvendig for å sikre ASK-brukeres rettigheter.en_US
dc.descriptionKlarer ikke gjennomføre sak: Failed to perform step 2 in Navigate Stage 'Select All' on page 'Read PDF' - Access is denieden_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21997
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectASKen_US
dc.subjectAutismeen_US
dc.subjectForesattes erfaringeren_US
dc.titleBarn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) - Hvilke erfaringer har foresatte til barn med autismespekterforstyrrelse ved bruk av ASK?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)