ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for språk og kultur
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for språk og kultur
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Farsfigurer, skeive døtre og voldens egendynamikk i "The Last of Us: Part II"

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22085
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2021-01-04
Thumbnail
View/Open
article.pdf (2.822Mb)
Published version (PDF)
Date
2021-05-26
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Pötzsch, Holger
Abstract
Denne artikkelen gir en fortolkning av Naughty Dogs skytespill The Last of Us: Part II (2020). Med utgangspunkt i Judith Butlers kritikk av krigsdiskurser viser jeg hvordan spillet rekalibrerer kjønnsnormer, undergraver skytesjangerens konvensjoner og fremtvinger en kritisk granskning av vold og eskalering. Gjennom måten spillet avslører voldens ødeleggende egendynamikk og introduserer skeive og transkarakterer som en selvsagt del av spillverden, fremmer The Last of Us: Part II et inkluderende og progressivt politisk budskap.
 
This article offers an interpretation of Naughty Dog’s shooter game The Last of Us: Part II (2020). Taking Judith Butler’s critique of war discourses as a point of departure, I show how the game recalibrates gender norms, undermines conventions of the shooter genre, and invites critical scrutiny of violence and escalation. I show how the game unveils the destructive dynamics of violence and introduces queer and trans characters as a natural part of the game world, thereby issuing an inclusive and progressive political message.
 
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Pötzsch H. Farsfigurer, skeive døtre og voldens egendynamikk i 'The Last of Us: Part II'. Tidsskrift for kjønnsforskning. 2021;45(1):39-55
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (språk og kultur) [1472]
Copyright 2021 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)