Ulike beskrivelser av landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger under andre verdenskrig
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22175Dato
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Norland, ÅdneSammendrag
Denne masteroppgaven gir et innblikk i hvordan landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger har blitt beskrevet ut fra et militært syn, i forhold til et sivilt syn innen sakprosa. Problemstillingen gjør seg relevant da disse hendelsene har blitt fremstilt på svært ulike måter. Før analysen av de ulike verkene blir gjort, trekkes tidligere forskning, situasjonen rund krigshistorieskriving i dag og relevant teori omhandlende «memory boomene», krigens betydning, kollektivtradisjonen og krigen som mytisk fortelling, frem.
Komparativ metode blir anvendt for å gi et svar på problemstillingen. Seks ulike verk skrevet av ulike aktører tilknyttet landgangen i Bjerkvik, presenteres og analyseres i kronologisk rekkefølge, med det eldste verket presentert og analysert først. Videre blir funnene etter å ha gjennomgått de respektive verkene oppsummert. Deretter blir det samme gjort bare med seks nye bøker skrevet av ulike aktører tilknyttet 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger, slik at et godt sammenligningsgrunnlag blir bygd opp når det kommer til å gi et svar på problemstillingen. Jay Winter og Stein Ugelvik Larsens faseinndelinger av krigshistorieformidlingen blir brukt for å plassere de ulike verkene.
Avslutningsvis sammenlignes verkene som tar for seg de ulike hendelsene, og en overordnet hovedkonklusjon blir gitt, der relevant teori også blir trukket fram. Som erfart i analysedelen av avhandlingen, er det mange ulike komponenter som avgjør et verks innhold. Til slutt fremheves hvilket syn på hendelsene som har gjort, og stadig gjør seg gjeldende, og hvordan dette har utviklet seg frem til i dag.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: