Brukertilfredshet i primærhelsetjenesten
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/2222Date
2009-09-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Bakgrunn: Pasienttilfredshet tillegges økende vekt i kvalitetsevaluering av helsetjenesten. Internkontroll, og herunder å ta hensyn til pasientenes tilbakemelding, er lovpålagt. Hensikten med vår studie var å måle pasientopplevd kvalitet ved Nordbyen legesenter i Tromsø, og sammenligne resultater og metoder med internasjonal litteratur.
Materiale og metode: Det ble utarbeidet et egenprodusert spørreskjema etter gjennomgang av relevant litteratur, og trykt opp 350 spørreskjema. Disse ble lagt på venterommet på legesenteret, og samlet inn over en 16 dagers periode. Data ble registert og analysert manuelt i Microsoft Excel. Det ble og gjennomført søk i PubMed og Medline.
Resultater og fortolkning: Det ble samlet inn totalt 315 skjema. Det var generelt høy grad av tilfredshet ved legens oppførsel og holdninger, men lavere score på spørsmål som omtalte tilgjengelighet og ventetid. Validiteten av resultatene ble ikke optimal da vi hadde en responsrate på ca 24%. Gjennomføringen av undersøkelsen var lite ressurskrevende, så vår metode kan anbefales til bruk i internkontroll, dog med visse justeringer.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2009 The Author(s)
The following license file are associated with this item: