Show simple item record

dc.contributor.advisorRønninsbakk, Lisbet
dc.contributor.advisorLiset, Marte
dc.contributor.authorBarstad Buset, Sindre
dc.contributor.authorThorstvedt, Svein Erik
dc.date.accessioned2021-08-27T05:46:04Z
dc.date.available2021-08-27T05:46:04Z
dc.date.issued2021-05-14en
dc.description.abstractI dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan læreren burde forholde seg i dette arbeidet. Bakgrunnen for vår studie er Teater i matematikk (TIM-prosjektet). TIM-prosjektet ønsker å senke frykten elever har for å gjøre feil i matematikk, ved å endre på hvordan man underviser i matematikk. Den nye metodologien som TIM-prosjektet ønsker å skape skal også inkludere WHOs «Life skills» (livsferdigheter), for å være med å skape en mer helthetlig skole. I denne oppgaven knytter vi sammen livsferdigheter og det tverrfaglige emnet livsmestring. En ny overordnet del av læreplanen trådte i kraft høsten 2020. I forbindelse med dette, kom det nye tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring inn i skolen. Med bakgrunn i dette ønsket vi å finne svar på: «På hvilke måter kan dramaforløp bidra i det tverrfaglige emnet livsmestring?». For å undersøke dette, har vi gjort en kvalitativ casestudie, hvor vi gjennomførte et dramaforløp, observert og intervjuet elever i en 6.klasse i Tromsø kommune. Dramaforløpet var skrevet og utarbeidet av oss, i samarbeid med klassens lærere, Ove Gunnar Drageset og Marte Liset. Dramaforløpet utspilte seg på en stillehavsøy som ble rammet av konsekvenser av klimaforandringer. Underveis i dramaforløpet gjennomførte vi, som en del av spillet, flere metasamtaler som vi observerte. I etterkant gjennomførte vi også intervjuer med elevene. Dette gav oss et empirigrunnlag for å se på hvordan elevene deltok i dramaforløp, hvordan livsmestring kom til syne i dramaforløpet og hva læreren kan gjøre for å legge til rette for dramaforløpet. Drama kan skape rom for å arbeide med ulike livsferdigheter, som problemløsning, takle følelser, empati og samarbeid. Felles for disse er viktigheten av å reflektere og tenke, bruke metakognisjon. Disse livsferdighetene ser vi som tett knyttet opp mot livsmestring. For at elevene skal få arbeidet med de ulike livsferdighetene, må det skapes rom for å arbeide med dem. Da er det viktig å få elevene til å delta i drama. Dette kan læreren legge til rette for, ved å bruke sin dramafaglige kompetanse til å strukturere og planlegge dramaforløpet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22264
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title«Dramaforløp, veien mot livsmestring»en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)