dc.contributor.advisor | Svein-Erik, Andreassen | |
dc.contributor.author | Hansen, Maria Kjoshaug | |
dc.date.accessioned | 2021-08-27T05:50:23Z | |
dc.date.available | 2021-08-27T05:50:23Z | |
dc.date.issued | 2021-05-20 | en |
dc.description.abstract | Temaet for denne studien er problematferd hos barn. Metode og utvalg for studien er en
kvalitativ innholdsanalyse av en NOU og en stortingsmelding, samt en litteraturgjennomgang
av to forskningsrapporter. Studien er således en kombinasjon av en litteraturgjennomgang og
en dokumentanalyse. Målsetningen er å utvikle innsikt om problematferd gjennom valgte
rapporter, offentlige utredninger og stortingsmeldinger. Jeg vil også se på hvordan lærere kan
bruke denne informasjonen for å sørge for et trygt læringsmiljø for alle elever. Denne
målsetningen blir forsøkt besvart gjennom en tematisert analyse som undersøker hvilke innspill
utdanningsmyndighetene gir i forhold til forebygging av problematferd, og hvilke innspill de
gir til håndtering av problematferd som allerede er etablert.
Studiens funn viser at utdanningsmyndighetene i stor grad vektlegger deltakelse i ordinær
undervisning i et klassefellesskap gjennom tilpasset opplæring. Og at læringsmiljøet er den
viktigste enkeltfaktoren som har betydning for både å forebygge og å håndtere problematferd.
Videre fremheves det at lærere ikke må stå i de vanskelige situasjonene alene, men benytte seg
av tjenesteapparatene som er tilknyttet skolen. For å oppsummere funnene av studien kan en si
at det aldri er for tidlig å forebygge problematisk atferd, og at det aldri er for sent å starte
behandling. Dette er viktig fordi konsekvensene kan bli svært belastende for elevene som
utvikler alvorlige atferdsproblemer. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22267 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | atferd | en_US |
dc.subject | atferdspedagogikk | en_US |
dc.subject | problematferd | en_US |
dc.subject | atferdsvansker | en_US |
dc.subject | spesialundervisning | en_US |
dc.subject | risikofaktorer | en_US |
dc.subject | beskyttelsesfaktorer | en_US |
dc.title | Når elever utagerer i klasserommet, hva gjør jeg da? - En tekstanalyse om problematferd i skolen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |