Show simple item record

dc.contributor.advisorSvein-Erik, Andreassen
dc.contributor.authorHansen, Maria Kjoshaug
dc.date.accessioned2021-08-27T05:50:23Z
dc.date.available2021-08-27T05:50:23Z
dc.date.issued2021-05-20en
dc.description.abstractTemaet for denne studien er problematferd hos barn. Metode og utvalg for studien er en kvalitativ innholdsanalyse av en NOU og en stortingsmelding, samt en litteraturgjennomgang av to forskningsrapporter. Studien er således en kombinasjon av en litteraturgjennomgang og en dokumentanalyse. Målsetningen er å utvikle innsikt om problematferd gjennom valgte rapporter, offentlige utredninger og stortingsmeldinger. Jeg vil også se på hvordan lærere kan bruke denne informasjonen for å sørge for et trygt læringsmiljø for alle elever. Denne målsetningen blir forsøkt besvart gjennom en tematisert analyse som undersøker hvilke innspill utdanningsmyndighetene gir i forhold til forebygging av problematferd, og hvilke innspill de gir til håndtering av problematferd som allerede er etablert. Studiens funn viser at utdanningsmyndighetene i stor grad vektlegger deltakelse i ordinær undervisning i et klassefellesskap gjennom tilpasset opplæring. Og at læringsmiljøet er den viktigste enkeltfaktoren som har betydning for både å forebygge og å håndtere problematferd. Videre fremheves det at lærere ikke må stå i de vanskelige situasjonene alene, men benytte seg av tjenesteapparatene som er tilknyttet skolen. For å oppsummere funnene av studien kan en si at det aldri er for tidlig å forebygge problematisk atferd, og at det aldri er for sent å starte behandling. Dette er viktig fordi konsekvensene kan bli svært belastende for elevene som utvikler alvorlige atferdsproblemer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22267
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectatferden_US
dc.subjectatferdspedagogikken_US
dc.subjectproblematferden_US
dc.subjectatferdsvanskeren_US
dc.subjectspesialundervisningen_US
dc.subjectrisikofaktoreren_US
dc.subjectbeskyttelsesfaktoreren_US
dc.titleNår elever utagerer i klasserommet, hva gjør jeg da? - En tekstanalyse om problematferd i skolenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)