Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRosøy Steele, Annfrid
dc.contributor.authorHåkonsen, Kaja Rustad
dc.contributor.authorHelle Danielsen, Ida Margrethe
dc.date.accessioned2021-08-27T08:03:14Z
dc.date.available2021-08-27T08:03:14Z
dc.date.issued2021-05-17
dc.description.abstractTemaet for denne masteravhandlingen er hvordan lærere planlegger og gjennomfører uteskole gjennom hele året. Vår interesse for uteskole startet med vårt engasjement for virkelighetsnære, elevorienterte og lekpregede arbeidsmåter. Vi har gjennomført en kvalitativ studie, hvor vi har samlet inn data gjennom intervju, observasjon, dokumentinnsamling og en workshop. Ved hjelp av informasjon hentet fra forskningsdeltakere, med bred kunnskap om og erfaring i bruk av uteskole, besvarer vi problemstillingen: “Hvordan kan lærere planlegge og gjennomføre regelmessig uteskoleundervisning gjennom hele året?”. I tillegg skal vi besvare forskningsspørsmålene: “Hvilke aktiviteter bruker lærere i uteskoleundervisningen og hvilke tverrfaglige temaer passer til de ulike årstidene?” og “Hvordan strukturerer lærere uteskoleundervisningen, og hvordan knyttes den til undervisningen inne?”. Studiens funn viser at enkelte rammefaktorer er av betydning for lærernes planlegging og gjennomføring av uteskole. Gjennom tidlig planlegging, faste uteskoledager og ved å trekke elevene med inn i planleggingsprosessen, kan forholdene ligge til rette for elevmedvirkning og regelmessig gjennomføring av uteskole. Et samspill mellom klasseromsundervisning og undervisning utenfor klasserommet, kan gi en mer helhetlig opplæring og bedre kvalitet på uteskolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22273
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectUteskoleen_US
dc.subjectNærmiljøpedagogikken_US
dc.subjectPlanleggingen_US
dc.subjectErfaringspedagogikken_US
dc.subjectFysisk aktiv læringen_US
dc.subjectLæringsarenaeren_US
dc.subjectGrunnskolenen_US
dc.subjectOutdoor educationen_US
dc.subjectFriluftsliven_US
dc.subjectLæring i friluften_US
dc.titleUteskole - Året rundt. "Mesteparten av det man lærer om i skolen finnes jo ikke inne i klasserommet!"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)