Show simple item record

dc.contributor.advisorLisbet, Rønningsbakk
dc.contributor.authorKarlsen, Markus
dc.date.accessioned2021-08-27T08:07:00Z
dc.date.available2021-08-27T08:07:00Z
dc.date.issued2021-05-21
dc.description.abstractFormålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan kartleggingsprøver og kartleggingsresultater blir benyttet i skolen. For å svare på min problemstilling har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju som metode. Jeg har presentert relevant teori, rettet mot matematisk kompetanse og vurdering, for å ha et bedre grunnlag i min analysedel. UDIR (2021a) skriver at en av hensiktene med en kartleggingsprøve er å hjelpe skolene og lærerne med å finne de elevene som trenger ekstra hjelp i løpet av skoleårene. Med bakgrunn i dette, har jeg i løpet av denne oppgaven ønsket å finne ut av hvordan denne tilretteleggingen finner sted i skolene, og hvilke erfaringer mine tre informanter har skapt seg gjennom år med gjennomføring av kartleggingsprøver. Problemstillingen min er; Hvordan brukes kartleggingsprøver i matematikk på mellomtrinnet, og hvordan vurderer lærere bruken av dem? For å svare på denne problemstillingen, har jeg intervjuet tre matematikklærere på mellomtrinnet, for å få et innblikk i deres erfaringer. Lærerne jeg har intervjuet har mange like erfaringer knyttet til bruken av kartleggingsprøver, men også ulike erfaringer. Lærerne trekker blant annet frem tidsbruk som en viktig erfaring. Noen av lærerne opplever at det tar mye tid å bruke kartleggingsprøver i hverdagen, og de får ikke så mye igjen som de skulle ønske. De opplever også noen av prøvene som for standardiserte, og at de ikke undersøker de selv ønsker å undersøke. Med utgangspunkt i det velger de heller selv å lage sine egne prøver. En av lærerne opplever på den andre siden, at han får mye igjen for bruken av kartleggingsprøver, selv om det tar tid. Han nevner at hvis han klarer å bruke prøvene, og resultatene på en hensiktsmessig måte, får han mye ut av å bruke kartleggingsprøver.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22275
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectSamfunnsvitenskapen_US
dc.subject200en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleKartleggingsprøver i matematikk, er det verdt det?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)