Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSimensen, Anita Movik
dc.contributor.authorÅsheim, Lisa Strand
dc.date.accessioned2021-08-31T08:35:37Z
dc.date.available2021-08-31T08:35:37Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva matematikklærere på 7. trinn anser som viktige faktorer i undervisningen om sammenhenger mellom de ulike representasjonsformene av rasjonale tall; brøk, prosent og desimaltall. Kvalitative data ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, ved hjelp av intervjutypen ”Interview guide approach” av Patton (Cohen, Manion & Morrison, 2011). Ved bruk av en enkel intervjuguide, fikk lærerne mulighet til å ytre hvilke faktorer de selv anså som viktig. Dette uten større påvirkning fra meg som forsker. Basert på studiens funn kan faktorene grovt sett deles inn i fem. Disse er begrepsforståelse, tidlig eksponering av sammenhenger, dybdelæring, faglig utvikling og delingskultur i skolen. Disse faktorene er ikke entydige og klart adskilte. Det er derfor viktig å være bevisst på at et for ensidig fokus på ett eller noen få av disse områdene vil trekke oppmerksomheten til kun deler av et sammensatt område. Man vil da miste muligheten til å legge opp til læringssituasjoner som tilrettelegger for læring av sammenhenger mellom representasjonsformene av rasjonale tall for elevene.en_US
dc.description.abstractThis master's thesis aims to elucidate which factors 7th-grade teachers' consider important when teaching connections between representations of rational numbers; fractions, percentages, and decimals. Qualitative data were collected through interviews with four teachers, using the interview type "Interview guide approach" by Patton (Cohen, Manion & Morrison, 2011). Using a simple interview guide, the teachers could state the factors they considered as important, without too much influence from me as a researcher. The findings in this study revealed several factors, which were roughly divided into five main factors. These are conceptual understanding, early exposure of connections, in-depth learning, professional development of competence in subjects, and sharing culture in school. These factors are not unambiguously and there is not a clear distinction between them. It is therefore important to be aware that a one-sided focus on one or a few of these factors will draw attention to only parts of a complex area. This can lead to missed opportunities when creating learning situations that facilitate the students' learning of connections between the representations of rational numbers.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22306
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectBrøken_US
dc.subjectRepresentasjonsformeren_US
dc.subjectProsenten_US
dc.subjectRasjonale tallen_US
dc.subjectDesimaltallen_US
dc.titleSammenhenger mellom representasjonsformer av rasjonale tall.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)