dc.contributor.advisor | Einar, Brandsdal | |
dc.contributor.author | Kårstad, Finn Andreas | |
dc.date.accessioned | 2021-09-02T10:46:08Z | |
dc.date.available | 2021-09-02T10:46:08Z | |
dc.date.issued | 2021-05-21 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har temaet fjernledelse sett fra en leders perspektiv på Høgskulen på Vestlandet (HVL). Mange ledere fikk kjennskap til og måtte forholde seg til denne ledelsesformen i etterkant av fusjonen som fant sted i 01.01.2017 da HVL ble etablert. Konteksten for denne masteroppgaven er at det er over 3 år siden den omtalte fusjonen ble gjennomført, og organisasjonen har kommet i nedfrysningsfasen. Fjernledelse gir en del utfordringer sett i forhold til den mer tradisjonelle nærledelsen. Denne masteroppgaven vil sette søkelys på hva som er forskjellen på nærledelse og fjernledelse når det gjelder motivasjon og lederstil.
Det teoretiske rammeverket jeg har anvendt, skal belyse problemstillingen og forskningsspørsmålene fra ulike sider. I delen om motivasjon har jeg fokusert på selvbestemmelsesteori og komponentene autonomi, kompetanse og tilhørighet, og for delen om ledelsesteori har jeg valgt å fokusere på transaksjonsledelse og transformasjonsledelse for å se hvilke lederstiler som er mest fremtredende i fjernledelse og nærledelse.
I denne masteravhandlingen har jeg benyttet meg av kvalitativ tilnærming med tilhørende eksplorerende forskningsdesign. Videre har jeg gjennomført semistrukturerte intervju med 8 ulike mellomledere i HVL som et grunnlag for å besvare oppgaven.
I resultatene fra intervjuene og i min videre drøfting ser det ut til at lederne vektlegger indre motivasjon hos både de fjernledede og nærledede. Lederne skaper autonomi gjennom tydelig kommunikasjon og forventninger, involvering, medbestemmelse og tilbakemelding. Kompetanse skapes gjennom tillit og trygghet. Når det gjelder tilhørighet, hadde lederne noe større fokus på dette overfor de fjernledede kontra de nærledede, og virkemidlene som brukes i den forbindelsen, er knyttet til relasjoner, søkelys på det sosiale miljøet og tilgjengelighet.
Lederne ser ut til å velge samme lederstil uavhengig om det er fjernledelse eller nærledelse. Stilen som blir brukt, virker mer situasjons- og personavhengig enn om lederen har rollen som fjernleder eller nærleder. I drøftingen kom det frem at transformasjonsledelse er mer typisk for både de fjernledede og nærledede. Dette begrunnes med at de ansatte har høy grad av autonomi og selvstendighet i arbeidet sitt. Et annet funn er relatert til at lederne opplever de er blitt fjernere fra de nærleder, både som følge av den omtalte fusjonen, men også at det praktiseres fjernledelse av de fjernledede, som tar mye fokus. Et annet funn er knyttet til at lederne blir veldig observante ved fjernledelse, og slik sett skjerper lederfokuset når det gjelder å drive god ledelse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22353 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3910 | |
dc.subject | ledelse | en_US |
dc.subject | fjernledelse | en_US |
dc.subject | nærledelse | en_US |
dc.subject | langdistanseledelse | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.subject | selvbestemmelsesteori | en_US |
dc.subject | lederstil | en_US |
dc.subject | transaksjonsledelse | en_US |
dc.subject | transformasjonsledelse | en_US |
dc.subject | kvalitativ | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Fjernledelse og nærledelse – hva er forskjellen? Hvordan kan ledere skape motivasjon etter en organisasjonsfusjon – og hvilken lederstil er mest fremtredende i fjernledelse kontra nærledelse? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |