Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorKulseng, Håkon Fagersand
dc.date.accessioned2021-09-03T06:21:48Z
dc.date.available2021-09-03T06:21:48Z
dc.date.issued2021-05-18en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i arbeidet med de skriftlige tilbakemeldingene til elevene. Samtidig ble det nødvendig å analysere vurderingsskjemaene siden disse også ble brukt som tilbakemelding. Analysene viste at læreren i stor grad gir skriftlige tilbakemeldinger som er fokusert på ord og innhold som må endres eller legges til. Fra et formativt perspektiv er dette ikke ideelt for utvikling av elevers skrivekompetanse. Når elever ikke må revidere teksten på bakgrunn av tilbakemeldingene, mister de mye av sitt læringspotensial. Den høye andelen språklig korrektur kan ha kommet som et resultat av at skriveoppgaven var på nynorsk sidemålsform, og studien tok sted i Tromsø. Bruken av Gyldendals vurderingsskjemaer gir elevene skriftlig tilbakemelding om hvor nært forventet måloppnåelse av vurderingsområdene de befinner seg. Men er ikke tilstrekkelig i sin formative verdi til å kategoriseres som vurdering for læring. Bruken av disse som skriftlige tilbakemeldinger kan teoretisk sett flytte fokusområdet i vurderingsarbeidet fra hensikt til sjanger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22365
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleEt øyeblikksbilde av en vurderingspraksisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)