Lærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22367Dato
2021-05-20Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig
bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan
opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig
bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår
undersøkelse har vi benyttet en kvalitativ metode som tilnærming, hvor det ble gjennomført tre
fokusgruppeintervju. En av fokusgruppeintervjuene bestod av en gruppe lærere fra en iPadskole,
og de andre to gruppene inneholdt en gruppe med lærere og en gruppe med elever fra en
ungdomsskole som ikke bruker iPad kontinuerlig i undervisningen. Formålet med dette
forskningsprosjektet var å bli bedre kjent med erfaringer fra overgangen som flere elever
opplever når de går fra å ha brukt iPad i all undervisning, til å bruke andre verktøy som bok og
papir, og digitale verktøy som for eksempel PC. Denne overgangen er det flere elever som erfarer
og opplever ved skoleskifte fra barneskoler til ungdomsskoler og videre til videregående skoler.
Ved å bli bedre kjent med hvordan overgangen og skifte i bruk av digitale verktøy/læremidler
oppleves og erfares/påvirker, så kan muligens lærere og andre dra nytte av disse i møte med
elever som har ulik erfaringsbakgrunn knyttet til digitale verktøy i undervisningen. I tillegg håpet
vi å belyse hvordan overgangen kan påvirke den digitale kompetansen og undervisningen for
elever, og i planlegging og tilrettelegging av undervisning for lærerne ved de ulike skolene. Hvis
elevene har en form for digital kompetanse med seg fra iPadskolen, var tanken at det også kunne
være interessant å belyse hvorvidt kompetansen oppleves som overførbar til videre bruk av
eksempelvis PC. Ikke minst håpet vi å få et innblikk i hvordan lærere opplever at skoleledelsen
legger til rette for og forstår digital kompetanse i skolen, og om erfaringene synes å være like
eller ulike ved skolene i den sammenhengen. Dette tenkte vi kan være en medvirkende faktor til
hvordan lærere og elever opplever og erfarer overgangen, og hvorvidt det videre påvirker
elevenes undervisning og digitale kompetanse. Vi ønsket i hovedsak derfor å studere denne
overgangen og om det kan synes å ha en sammenheng for videre læring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: