Show simple item record

dc.contributor.advisorManshadi, Saeed
dc.contributor.authorBraaten, Vegard Båtnes
dc.date.accessioned2021-09-03T06:50:10Z
dc.date.available2021-09-03T06:50:10Z
dc.date.issued2021-05-21en
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter begrepet undervisningskunnskap. Studiet har en kvalitativ tilnærming, der jeg har intervjuet og observert to matematikklærere. Mitt teoretiske rammeverk for oppgaven tar utgangspunkt i Ball mfl. (2008), men jeg har også drøftet lærernes svar opp mot andre rammeverk. Kategoriene i rammeverket er allmenn matematikkunnskap, spesialisert matematikkunnskap, horisontkunnskap, kunnskap om matematikk og elever, kunnskap om matematikk og undervisning og læreplankunnskap. Et av mine funn viser at lærerne mener alle kategoriene Ball mfl. (2008) bruker i sitt rammeverk er viktig. Kategoriene er avhengig og påvirkes av hverandre. Begge lærerne i mitt forskningsprosjekt mener undervisningskunnskap handler om å ha gode faglige og didaktiske kunnskaper. I tillegg oppfatter lærerne at relasjonskompetanse er noe som i større grad burde vært forankret i rammeverkene om undervisningskunnskap. Videre opplever lærerne ofte at tiden ikke strekker til. Lærere må daglig gjøre prioriteringer som vil kunne gå ut over enkelte av kategoriene for undervisningskunnskap. Informantene mener de har forbedringspotensialer når det gjelder samarbeid med kollegaer. Samarbeid vil kunne øke lærernes undervisningskunnskap i matematikk. Variasjoner i elevenes kognitive nivå blir også oppfattet som utfordrende for gjennomføringen av undervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22369
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903F
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectUndervisningskunnskapen_US
dc.subjectRelasjonskompetanseen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.titleUndervisningskunnskap i matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)