dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Uteng, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T06:51:28Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T06:51:28Z | |
dc.date.issued | 2021-06-01 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie av førskriving og hva som kan være med på å sette elever i stand til å skrive. Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært:
På hvilke måter fremmer førskrivingsaktiviteter skriving hos elever i en ungdomsskoleklasse?
For å finne svaret på problemstillingen har jeg også hatt tre forskningsspørsmål:
1. På hvilke måter kommer idemyldring og eksempeltekst til syne i elevenes tekster?
2. Hvilken opplevelse har elevene av å jobbe med førskrivingsaktiviteter?
For å finne svar på disse to forskningsspørsmålene har jeg gjennomført et skriveprosjekt, og deretter brukt et utvalg elevtekster som empirisk materiale. I etterkant av skriveprosjektet intervjuet jeg en gruppe elever. I tillegg syntes jeg det var interessant å ha et tredje forskningsspørsmål:
3. På hvilken måte samsvarer funnene i elevtekstene med funnene i intervjuet?
Jeg gjennomførte skriveprosjektet i en ungdomsskoleklasse i mars. Funnene i mitt prosjekt er blant annet at elevene finner det nyttig å jobbe med både idemyldring og eksempeltekst. I intervjuet kan det synes som at elevene ikke vektlegger gjennomgang av eksempeltekst som spesielt viktig, men mine funn viser at det er tydelige spor av eksempelteksten i flere av elevtekstene. Det kan derfor virke som de bruker teksten som et støttede stillas, og at de låner fra eksempelteksten både innholdsmessig og i struktur og oppbygging av egen tekst. Jeg mener derfor at førskrivingsaktivitetene fremmer skriving ved at elevene får ideer, og har en tekst som kan gi dem støtte både når det gjelder hva de kan skrive, og hvordan de kan skrive egen tekst.
Teorien jeg har brukt handler om eksplisitt skriveopplæring, eksempeltekster som stillaser for elevenes tekstskaping og intertekstualitet i form av å låne tekstelementer fra en eksempeltekst.
Mitt bidrag til forskningsfeltet er at å bruke eksplisitt skriveopplæring og gi elevene tydelige tekstlige modeller fremmer skriving hos elever. Likevel er det slik at ikke alle elevene i dette skriveprosjektet klarte å produsere en tekst, slik at videre studier kan gjøres for å finne ut mer av hva som skal til for at alle elever klarer å skrive. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22371 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | "Det er så vanskelig å begynne å skrive!" En kvalitativ studie av oppstarten av en skriveoppgave med bruk av noen førskrivingsaktiviteter på ungdomstrinnet. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |