Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolen, Frank
dc.contributor.authorVollan, Valentina Burkow
dc.date.accessioned2021-09-03T20:39:45Z
dc.date.available2021-09-03T20:39:45Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractDenne studien har hatt som formål om å få innsikt og kunnskap om hvorfor det er skjev kjønnsbalanse for toppstillinger (professor og dosent) innenfor de teknisk og naturvitenskapelige fagene i akademia. Fokus har vært rettet spesifikt mot Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet og Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Problemstillingen har vært som følger: I hvilken grad kan organisasjonskultur og struktur ved fakultetet forklare at STEM-fagene ikke har oppnådd sine mål for kjønnsbalanse? Eller er det forhold utenfor organisasjonen som påvirker dette? Det fremkommer endringer over tid i akademia som kan ansees mer allmenne og uavhengig av kjønn. Ved at akademia har økt fokus på økonomiske indikatorer og utsettes for økt konkurranse både innenfor og mellom institusjoner. Akademia beskrives ved karrierelogikk der forskning er meritterende. Der skillet mellom arbeid og fritid blir flytende fordi all fritid kan brukes til karrierefremmende arbeid, samt mangel på sammenhengende tid til forskning (Egeland & Bergene 2012:18). Dette samsvarer med funn i analysen. Det virker som kvinner taper tid til det som defineres som ikke-meritterende arbeidsoppgaver. Tap av tid bør også sees i sammenheng med livsfase. Det fremkommer en balansegang mellom å anvende strukturelle tiltak for kjønnsbalanse og å ha oppmerksomhet på uformelle strukturer. Rekruttering og midlertidighet belyses også.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22390
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleKjønnsbalanse i STEM – med blikk fra ulike perspektiver. En analyse ved tre organisasjonsteoretiske perspektiveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)