Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Eva
dc.contributor.authorWirkola, Maria
dc.date.accessioned2021-09-03T21:05:34Z
dc.date.available2021-09-03T21:05:34Z
dc.date.issued2020-09-01
dc.description.abstractEndringer er noe organisasjoner står ovenfor hele tiden, det kan være små endringer som ikke merkes i større grad – eller store endringer som kan gi merkbare forskjeller i arbeidsoppgaver, stillinger, organisasjonsstruktur og lignende. Å endre noe høres så enkelt ut når du tenker på det, men i realiteten er en endringsprosess svært krevende for veldig mange organisasjoner. Det krever blant annet ressurser, endringsvilje og mye tid, i tillegg til at man aldri er garantert å få det resultatet man har som utgangspunkt ved starten av prosessen. Det er også et faktum at fleste parten av endringsprosesser som igangsettes mislykkes. Tydelig og god ledelse, kommunikasjon, samt presentasjon og implementering ev endring, trekkes frem som viktige momenter i en vellykket endringsprosess. Alta kommune vedtok i 2017 å gå i gang med et omstillingsprosjekt som de kalte «Alta kommune - endret for livskraftig drift 2018». Formålet med prosjektet var å finne løsninger som skapte varige endringer, for å gi kommunen sunn økonomisk drift og dimensjonering av tjenester i hele tjenesteproduksjonen. Omstillingsprosjektet var en planlagt endring, der intensjonen var økonomiske innsparinger. Dette er en empirisk studie av endringsprosessen til barnevernet i Alta kommune sitt omstillingsprosjekt. Siden Alta kommune er en stor organisasjon, hadde jeg ikke mulighet til å studere prosessen og resultatet til alle områdene i kommunen. Mitt fokus ble derfor på barneverntjenesten, som ligger under Barn og ungetjenesten i virksomhetsområdet Oppvekst og kultur, og hva som kan ha påvirket deres resultat i endringsprosessen. Jeg arbeider i dag som økonomirådgiver i Barn og ungetjenesten, men har tidligere også vært ansatt som konsulent ved personalavdelingen, og som ansatt i kommunen ønsker jeg å se resultater av denne prosessen. Det spesielle med barnevernet er at de hele tiden arbeider for barnas beste, sterkt styrt av lover og regler. Dette er noe de må ta hensyn til, uansett hva som skjer ellers i organisasjonen. I offentlige organisasjoner som Alta kommune, er det politikerne som er organisasjonens øverste organ, og i denne prosessen er det de som har vedtatt målene som barneverntjenesten skal gjennomføre i prosjektet. Problemstillingen min ble derfor «Hvilke faktorer er det som påvirker resultatet til barneverntjenesten i Alta kommune, i en planlagt endringsprosess?» Hovedfunnene i studien er at å involvere et så utsatt tjenesteområde som barnevernet, i et omstillingsprosjekt med mål om innsparinger, ikke er helt heldig. Flere faktorer som endringenes drivkrefter og motkrefter, konteksten til endringsprosessen er med på å påvirke resultatet til barnevernet. Ledelse av endringen kan knyttes til alle disse faktorene, og er svært sentral for en vellykket gjennomføring av endringen. I tillegg påvirker også den spesifikke situasjonen rundt barnevernet resultatet. Å finne en balansegang mellom å se hva som er det til beste for barnet og om man kan spare penger, er vanskelig. Det barnevernfaglige må komme først, og det økonomiske fokuset påvirker dette. Med økende grad av bekymringsmeldinger, mange plasseringer, og flere saker med både rus, psykiatri og vold – må det heller brukes tid og ressurser knyttet til å finne ut hvorfor det er blitt slik i Alta samfunnet, og hvordan man kan forebygge dette. En slik oppgave kan ikke barnevernet bære alene. Som følge av påvirkningsfaktorene i endringsprosessen og konteksten til barnevernet slik den er nå, klarer ikke barnevernet å levere ønsket resultat i en planlagt endring der økonomisk innsparinger er formålet. Det teoretiske rammeverket i oppgaven bygger på endringsprosesser, med størst fokus på endringens drivkrefter, motkrefter, kontekst og ledelse. Teori om endring i offentlig sektor vil også være relevant. Nøkkelord: planlagt endring, endringsledelse, offentlig sektor.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22397
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subjectEndringsprosessen_US
dc.subjectEndringsledelseen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleLedelse av en kommunal endringsprosessen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)