Show simple item record

dc.contributor.advisorBirkelund, Gunnar
dc.contributor.authorKristensen, Mariann
dc.date.accessioned2021-09-03T21:06:42Z
dc.date.available2021-09-03T21:06:42Z
dc.date.issued2020-09-01
dc.description.abstractVerden er i konstant endring og vi bruker mer ressurser enn vi burde. Myndighetene og rapporten til FN, har siden 1987 kommet med måter for hvordan vi burde drive med bærekraft. Det er store endringer i markedet nå og mange store bedrifter er blitt mer på endringen som gjør at en driver mer bærekraftig. Det er mer vanlig at store bedrifter har miljøsertifisering, men de små bedriftene har ikke kommet så langt ennå. I Norge har miljø og klima blitt satt på «dagsorden», der staten legger føringer for at bedrifter som har miljøsertifiseringer skal foretrekkes over de uten. Bærekraftig utvikling i bedrifter krever både tilgang på penger og ressurser. I små og mellomstore bedrifter kan det være vanskelig å sette inn ekstra tid og ressurser for å utvikle en ny og forbedret forretningsmodell, da det kan være mangel på ledige ressurser og kompetanse. Derfor ønsket jeg å studere hvordan en liten bedrift kunne jobbe mot en mer bærekraftig utvikling med deres mindre ressurser. Denne studien er en case studie av en liten bedrift med en deduktiv tilnærming, I studien har jeg brukt kvalitativ forskningsdesign og deskriptivt forskningsdesign, der forskningsstrategien er casedesign med en enkelt case. Forskningsmålet mitt med studien er å forstå og få bedre innsikt i temaene bærekraft, resultat og tredimensjonalitet, tjenestelogikk og allianser, sirkulær økonomi, markedsorientering og digitalisering. Data innsamlingen er gjort personlige intervju med de ansatte og analysen av studien er gjort ved å sammenligne og drøfte teorien mot empirien. Analysen viste at bedriften hadde gjort en relativt god start på prosessen til å bli en mer bærekraftig bedrift. Ved å velge en bedrift som hadde sertifisert seg som Miljøfyrtårn bedrift ville det si at de hadde jobbet gjennom de fleste temaene som oppgaven går gjennom. Funnene viser at bedrifter som allerede har startet prosessen har større mulighet til å fortere oppnå en bærekraftig utvikling enn en bedrift som ikke har startet. Nøkkelord: Bærekraft, markedsorientering, resultat, Sirkulær økonomi, samarbeiden_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22398
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subjectØkonomi og administrasjon, siviløkonom - masteren_US
dc.subjectBED-3901Hen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en_US
dc.titleHvordan kan små bedrifter jobbe mot bærekraftig utvikling?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)