Show simple item record

dc.contributor.advisorJohnsen, Ragni Vik
dc.contributor.authorHaugli, Marte Lisedatter
dc.contributor.authorSimonsen, Susann
dc.date.accessioned2021-09-03T21:15:38Z
dc.date.available2021-09-03T21:15:38Z
dc.date.issued2021-05-14
dc.description.abstractI denne mastergradsoppgaven har vi ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse undersøkt språkkapitler og tekstutvalg i fire læreverk, som er produsert for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Utvalget består av totalt åtte bøker fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal forlag. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvordan tematiseres språkmangfold med vekt på nyere flerspråklighet i et utvalg lærebøker i norsk for ungdomstrinnet, produsert i tilknytning til Kunnskapsløftet 2020? I tilknytning til den overordnede problemstillingen, søker oppgaven å svare på følgende forskningsspørsmål: (1) Hvordan representeres ulike språk, og hvilke språk er representert i lærebøkenes tekstutvalg? (2) Hvordan fremstilles Norge som et språklig mangfoldig samfunn i lærebøkenes språkkapitler, og hvorvidt inkluderes nyere minoritetsspråk og talemålsvariasjoner som følger av språkmøter mellom norsk og nye minoritetsspråk, i denne fremstillingen? og (3) På hvilken måte tematiserer lærebøkene at individer kan være flerspråklige, og hvordan åpner oppgaver og annen tekst for at elever kan utforske egen språkkompetanse og språklige erfaringer? Analysen av lærebøkene viser at nyere språkmangfold og nyere flerspråklighet tematiseres i varierende grad i de ulike lærebøkene. Oppsummert viser lærebokanalysen vår at nyere språkmangfold i liten grad er representert i lærebøkenes tekstutvalg. Et fåtall lærebøker tematiserer eksplisitt nyere minoritetsspråk som en del av det språklig mangfoldige Norge, men alle læreverkene inneholder kunnskapsinnhold om multietnolekt som talemålsvariasjon, noe som bidrar til at nyere språkmangfold indirekte tematiseres. Få lærebøker tematiserer at individer kan være flerspråklige, men et flertall av lærebøkene har inkludert oppgaver som kan bidra til at elever får anledning til å utforske egne språklige erfaringer og språkkompetanse. Samlet sett viser lærebokanalysen vår at nyere språkmangfold og nyere flerspråklighet i liten grad inkluderes og tematiseres i lærebøkenes tekstutvalg. Samme tendenser ser vi i språkkapitler som omhandler språkmangfold på samfunns- og individnivå.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22400
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectLærebokanalyseen_US
dc.subjectLærebokforskningen_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectSpråkmangfolden_US
dc.subjectNyere minoritetsspråken_US
dc.subjectMultietnolekten_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.titleSpråkmangfold og nyere flerspråklighet i et utvalg norsklærebøker En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i norsk produsert for ungdomstrinnet, i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)