Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlufsen, Magne
dc.contributor.advisorKarlsen, Solveig
dc.contributor.authorStålesen, Anna
dc.contributor.authorHansen, Ida Marie
dc.date.accessioned2021-09-03T21:16:42Z
dc.date.available2021-09-03T21:16:42Z
dc.date.issued2021-05-14
dc.description.abstractI fagfornyelsen blir utforskende undervisning og faglig engasjement beskrevet som viktig i hele opplæringa. Engasjement er et viktig tema siden det er mer sannsynlig at engasjerte elever fullfører skolegangen (OECD, 2012). Derfor var det interessant for oss å undersøke faglig engasjement i naturfagundervisning på ungdomstrinnet. Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) har undersøkt utforskende undervisning i naturfag, og vi fikk tilgang på deres innsamlede videomateriale. I vår mastergrad har vi undersøkt på hvilke måter faglig engasjement kommer til uttrykk i ulike faser av praktiske aktiviteter. Konteksten for hver undervisningsøkt var tidligere analysert av LISSI-prosjektet til å inneholde elementer av utforsking. Gjennom kvalitativ datainnsamlingsmetode har vi undersøkt faglig engasjement i forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praktiske aktiviteter. Utvalget vårt har bestått av seks ulike elevgrupper, fra fem forskjellige undervisningsøkter ved fire forskjellige skoler. Vi har utviklet et eget analyseverktøy for å kode faglig engasjement. Analyseverktøyet består av 12 ulike kategorier for kjennetegn på faglig engasjement. Dette har gitt oss informasjon om elevene er faglig engasjerte, men også på hvilke måter engasjementet kommer til uttrykk. Analyseverktøy kan brukes til å analysere faglig engasjement i ulike typer undervisning, ikke bare utforskende. Verktøyet kan brukes for å få tilgang på mye informasjon som kan være interessant å studere, både på enkeltelevnivå og gruppenivå. I vår studie så vi på elevenes engasjement i forberedelsesfasen, gjennomføringsfasen og etterarbeidsfasen til en praktisk aktivitet. I forberedelsesfasen var elevene mest engasjerte i tilknytning til undringsaktiviteter og bruk av utstyr. Under gjennomføringen av praktiske aktiviteter varierte det faglige engasjementet ut ifra hvilken type aktivitet elevene gjorde. Praktiske aktiviteter med overraskelsesmomenter så ut til å engasjere mest. Lærerens rolle og gruppedynamikk hadde veldig stor betydning for det faglige engasjementet i gjennomføringsfasen. Våre funn i etterarbeidsfasen viste at det faglige engasjementet var lavere enn i de to andre fasene. Dette kan muligens forklares med at det ble lagt opp til mindre engasjerende arbeidsoppgaver og en overvekt av lærerstyrt undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22401
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectNaturfagdidaktikken_US
dc.subjectFaglig engasjementen_US
dc.subjectPraktisk aktiviteten_US
dc.subjectUtforskende undervisningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleEr du på utkikk etter faglig engasjement? Gjør et forsøk som sier pang! En kvalitativ studie av faglig engasjement i utforskende naturfagundervisning på ungdomstrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)