Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22402Dato
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Karlsen, Unn-Merete ØverliSammendrag
Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med å vise til at nordmenn benytter seg av mange redskaper, materialer, matretter og tradisjoner hentet fra den samiske kulturen, og at vi har en felles kulturarv. Ved å undervise om dette får elevene også en mulighet til å reflektere og få en forståelse om hvordan det samiske er og hva samene har måtte gå gjennom i det historiske løp. Derfor er det spennende å undersøke hvordan lærere i dagens samfunn underviser elevene om det samiske og samisk litteratur, og hvordan betydning dette kan ha for dem.
Denne oppgaven handler om hvordan ulike skoler og lærere velger å benytte seg av det samiske og samisk litteratur i undervisningen, hvordan de velger å gjøre dette og eventuelt når på året de velger å gjennomføre undervisningen tilknyttet temaet. For å finne ut om dette blir det benyttet ulike kvalitative undersøkelser som semi-strukturert intervju, passive- og delaktige observasjoner. Denne forskningen retter seg mot skoleeiere, lærere og lærerstudenter for å skape egen refleksjon rundt temaet. Dataene i denne forskningen er med på å belyse dagens situasjon hos noen utvalgte skoler i på finnmarkskysten, og hvordan det samiske og samisk litteratur kommet til uttrykk gjennom bruk av læreplanene LK06 og LK20. I analysen av de ulike intervjuene og observasjonene kommer det fram i hvilken grad det samiske og samisk litteratur blir benyttet i undervisningen. Det framkommer også i hvilken grad de ulike informantene ønsker å benytte seg av læreverk i undervisningen. Forskningen viser til i lys av teorien at det samiske framstår som marginalisert i lærebøker og læreverk, og det blir ofte generalisert. Det er også lite samisk oversatt litteratur som er rettet for ungdomsskolen i forhold til annen ungdomslitteratur.
Emneord: Kompetanse, kulturforståelse, læreplaner, læreverk, norskfaget, samefolkets dag, samisk innhold, samisk litteratur.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Identitetsdribling i samisk fotball. En kvalitativ studie av samisk selvforståelse i samisk idrett
Sandberg, Odd Inge (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-21)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvilke måter samiske identitetskonstruksjoner utrykkes, bekreftetes og forhandles i samiske idrettskonkurranser blant utøverne. Jeg har videre sett på hvordan ulike samiske markører for samisk identitet bidrar til å styrke og utfordre idrettsutøvernes selvidentiet. Forskningen er gjennomført som en kvalitativ studie med intervjuer av fem mannlige fotballspillere ... -
"Noen ganger vil jeg uttrykke "det samiske", mens andre ganger vil jeg bare være meg selv, et menneske på denne jord". En kvalitativ studie av en gruppe samisk ungdom og forvaltningen av «det samiske"
Hætta, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-20)Denne studien tar utgangspunk i en gruppe samiske ungdommers refleksjoner om forvaltning av «det samiske». I tillegg har jeg vært interessert i deres erfraringer med det å være samisk i skolen. Dagens samiske ungdom lever i en brytningstid mellom det tradisjonelle og det moderne, og i en hverdag med bena i to kulturer. Deres refleksjoner og erfaringer vil gi innsikt i hvordan «det samiske» får ... -
Forstår ikke Gud samisk? En kontekstuell tilnærming til nyere samisk teologi og dens rolle i samisk-kirkelige forsoningsprosesser med utgangspunkt i Tore Johnsens bidrag.
Bjørkto, Linett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-19)Som mennesker tolker vi teologi ut fra konteksten vi befinner oss i – historisk, sosial, kulturell og politisk kontekst er alle med på å bidra til våre fortolkningsrammer. Kontekstuell teologi handler om å tolke de bibelske tekstene inn i vår kontekst i tillegg til å tolke tekstene ut ifra datidens samfunnskontekst og religiøse kontekst. Norske myndigheters assimileringspolitikk har fratatt samefolket ...