Samspill for alle! En kvalitativ studie om hvordan musikklærere jobber med differensiering i samspill
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22404Dato
2021-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nordaune, PaulSammendrag
Elever møter skolen med forskjellige forutsetninger, evner og interesser. Det er et godt forankret prinsipp, i lover og forskrifter, at skolen skal tilpasse seg disse. Å differensiere undervisningen, det vil si å gi elevene forskjellig undervisning ut fra deres nivå og forutsetninger, er et viktig virkemiddel for å oppnå en tilpasset opplæring. En musikkundervisning som er tilpasset elevene, kan bidra til at de får oppleve mestring og utvikle seg i faget. Samspill er en viktig del av musikkfaget og innehar muligheter for at elevene kan delta på sitt nivå, samtidig som de deltar i et meningsfylt fellesskap.
Jeg har i denne studien intervjuet musikklærere for å finne ut hvordan de jobber med å differensiere samspillsundervisningen. Formålet med studien er å bidra med kunnskap om hvordan differensiering i samspill kan foregå, og hvilke faktorer som påvirker arbeidet.
Gjennom analysen av intervjuene fant jeg at musikklærerne differensierer samspillsundervisning gjennom tilpassing av spillestemmer, forventninger og resultat, instrumentvalg og låtvalg. Jeg fant også at elevmedvirkning er en viktig del av deltakernes differensieringsarbeid. Videre fant jeg at rammene for undervisningen enten kan legge til rette for, eller vanskeliggjøre differensieringsarbeidet. Jeg fant at rammene antall elever, utstyr og rom, og tid er spesielt viktige for differensieringsarbeidet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: