Kontroversielle temaer i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan lærere opplever og håndterer undervisning i kontroversielle temaer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22405Dato
2021-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hanssen, TheaSammendrag
Denne masteroppgaven handler om kontroversielle temaer i samfunnsfagundervisningen. Dette er en kvalitativ studie som søker å avdekke hvordan et utvalgt lærere opplever og håndterer kontroversielle temaer i undervisningen. I studien blir seks lærere som har erfaring med å undervise i samfunnsfag intervjuet. Studien avdekker at lærerne har en deliberativ demokratiforståelse, og tilnærmer seg kontroversielle temaer på en måte som resulterer i at elevene kan enes, og på denne måten unngå uenighet og kontroversielle ytringer.
Studien stiller seg kritisk til en utbredt forståelse av samfunnet som et konsensusfellesskap, og argumenterer for at denne forståelsen begrenser opplæringen i kontroversielle temaer. Studien konkluderer med at skolen i større grad må tillate uenighet og en åpen samfunnsdebatt, for å realisere verdigrunnlaget i opplæringen. Dette for å inkludere alle elever. Dette krever en opplæring som bidrar til at elevene blir robuste samfunnsborgere som møter meninger de reagerer på med kunnskap og kritiske spørsmål.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: