«En pedagogisk modell som kan prege kroppsøvingsfaget i fremtiden?» En casestudie av samarbeidslæring i lys av elementer fra LK20
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22406Dato
2021-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
På bakgrunn av at kroppsøvingsfaget tradisjonelt har en snever tilnærming til undervisningsmetoder, ønsket vi å få en større forståelse for samarbeidslæring som pedagogisk modell. I norsk sammenheng har tidligere forskning tatt utgangspunkt i å innføre denne pedagogiske modellen i kroppsøving. Tilknyttet innføringen av LK20 ønsket vi en bedre forståelse for hvordan den konseptuelle tilnærmingen av samarbeidslæring kan være et hjelpemiddel for å arbeide med noen sentrale elementer fra den nye læreplanen i kroppsøving. Gjennom en casestudie ved bruk av intervju, observasjon og feltnotater, ønsket vi å besvare følgende problem: «Hvordan kan samarbeidslæring som metode være et hjelpemiddel for å arbeide med deltakelse, samspill og refleksjon i bevegelsesaktiviteter?».
I denne studien har vi sett at den konseptuelle tilnærmingen av samarbeidslæring har et potensial for å realisere noen sentrale elementer i LK20. Funnene i denne studien indikere at bruk av den pedagogiske modellen legger til rette for at elevene kan utvikle sine evner til å diskutere med medelever, reflektere og tenke kritisk rundt det å være i aktivitet med andre. Ved at elevene har arbeidet i samme gruppe over en periode har vi sett at de sentrale elementene i samarbeidslæring har vært vesentlig for å øke den verbale og fysiske deltakelsen til samtlige vi har observert.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: