Show simple item record

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorLarsen, Håvard Lemika
dc.date.accessioned2021-09-03T21:36:08Z
dc.date.available2021-09-03T21:36:08Z
dc.date.issued2021-05-16
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie om bruken av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning. Målet med studien er å belyse hvordan et utvalg lærere begrunner sine valg, og forstår sin egen rolle i undervisningsmetoden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål: Hvilket syn på lesing og leseundervisning ligger til grunn for et utvalg læreres valg av lesekvart som arbeidsmetode? Metoden for innsamling av data er kvalitativt forskningsintervju, der tre lærere fra samme skole har blitt intervjuet om deres leseundervisning. Intervjuene er transkribert, fortolket og diskutert opp mot relevant teori om leseundervisning. Studiens funn viser at et utvalg læreres syn på lesekvarten ser ut til å handle om at elevene skal utvikle sine leseferdigheter i møtet med tekster basert på deres egne interesser. Målet med metoden er at den skal fremme lesing som igjen kan bygge opp om elevenes motivasjon og drivkraft til videre lesing.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22407
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectLesekvarten_US
dc.subjectStillelesingen_US
dc.subjectLeseundervisningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.titleLesekvart i skolen En kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelse av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)